Modifica setarile cookie
Homepage  / Cinema / Recomandări

5 filme-eveniment de la Festivalul de la Veneția

de Doinel Tronaru,

Pe 31 august, teoretic ultima zi a verii, se deschide și Festivalul de film de la Veneția, unul dintre cele trei cele mai mari din lume, alături de Cannes și Berlin. Chiar dacă accesul în Lagună este dificil în aceste zile, iar vilegiaturiștilor obișnuiți le sunt cam prohibite proiecțiile, merită să stai cu ochii pe ce se-ntâmplă acolo și să cauți câteva dintre filme după ce se termină toată tărășenia.

Festivalul de Film de la Veneția este, practic, cel mai vechi din lume, fiind fondat în anii ’30, pe vremea „infamului” Benito Mussolini, lider al Italiei fasciste la acel moment.

Prima ediție a manifestării a avut loc în august 1932, la inițiativa Partidului Național Fascist, care conducea Italia în acel timp și-și descoperise brusc „dragostea” de film și de propagandă cinematografică.

Mussolini a avut, totuși, „mână bună”

Anii au trecut, deceniile mai exact, iar Veneția a reușit să se impună, nu numai datorită vechimii, ca unul dintre cele mai importante și prestigioase festivaluri din lume. Festivalul de Film de la Veneția, Mostra cum i se mai zice, face acum parte nu numai dintre cele trei cele mai mari festivaluri de profil europene, alături de mai „tinerelele” Cannes și Berlin, ci și din așa-numitul „Big Five” al festivalurilor de film internaționale, dacă le mai adăugăm și pe canadianul Toronto Film Festival și americanul Sundance Film Festival, inițiat acesta din urmă de către legendarul Robert Redford.

Cea de-a 79-a ediție a Festivalului Internațional de Film de la Veneția are loc anul acesta între 31 august și 10 septembrie. Proiecțiile au loc în deja istorica clădire Palazzo del Cinema (Palatul Cinematografului).

Un festival, totuși, pentru „elite” și elitiști

Să începem cu detaliile „tehnice”, ca să zicem așa, cele mai importante lucruri care trebuie spuse despre această ediție (cea de-a 79-a!), care se deschide în această seară în Lagună, pe insula Lido, mai exact. Festivalul este parte a mai marii Bienale de la Veneția și se desfășoară sub directoratul lui Alberto Barbera.

O întrebare stă pe buzele tuturor vilegiaturiștilor care se află acum prin Lagună: poate oricine să meargă la Festivalul de Film de la Veneția, să participe la acest „festin” cinematografic? Răspunsul este simplu: anual, multe dintre proiecțiile manifestării sunt deschise marelui public. Totuși, mare parte din festival se desfășoară, se proiectează exclusiv pentru participanții peste 18 ani și care au ACREDITARE. Cu alte cuvinte, pentru „specialiști”.

Adam Driver și Greta Gerwig vor deschide festivalul

Festivalul se deschide în seara de miercuri, 31 august, prin proiecția unui film-surpriză: „White Noise” (Marea Britanie-SUA), regia Noah Baumbach. Este remarcabil că deschiderea prestigioasei manifestări din insula Lido se face pentru prima oară cu un film produs de… platforma de streaming Netflix.

O comedie neagră cu Adam Driver și Greta Gerwig în rolurile principale, acest cel de-al 11-lea lungmetraj al regizorului, scenaristului și câteodată actorului american Noah Baumbach ecranizează un roman de prin 1985 al reputatului scriitor american Don DeLillo.

Julianne Moore va „tăia și spânzura”

Juriul competiției prestigioasei manifestări (cea principală, pentru că mai este și cel de la Orizonti, o altă secțiune competitivă) este condus de nimeni alta decât de marea actriță americană Julianne Moore (61 de ani), în calitate de președinte al „juraților”. Alte celebrități prezente printre cei care vor decide soarta filmelor proiectate în competiție sunt: regizoarea franceză Audrey Diwan (născută în 1980), câștigătoare anul trecut a distincției supreme venețiene, Leul de Aur, pentru filmul ei „L’evénement” / „Happening”, celebrul romancier britanic (de origine japoneză) Kazuo Ishiguro (câștigător al Premiului Nobel pentru literatură în anul 2017) și regizorul Rodrigo Sorogoyen, unul dintre cei mai buni și titrați cineaști spanioli actuali.

Aceste personalități vor decide soarta celor 23 de filme (cu cel de deschidere) aflate în competiție și vor decerna premii care de care mai prestigioase, precum: Leul de Aur (Leone d’Oro), pentru cel mai bun film proiectat în competiție, Marele Premiu al juriului (pentru al doilea cel mai bun film), Premiul special al Juriului (al treilea cel mai bun film), Leul de Argint (Leone d’Argento) pentru cel mai bun regizor (iar Veneția este un festival care pune accent pe filmul „de autor” și de artă) sau două Cupe Volpi pentru interpretare, masculină și feminină.

Top 5 filme-eveniment la Festivalul de la Veneția 2022

Unii dintre cei mai mari și prestigioși regizori de film ai lumii își prezintă în aceste zile noile producții la Veneția. Chiar dacă tu nu ai acces în acest „paradis” al elitelor, am ales pentru tine cinci filme (doar din competiția oficială, pentru că acestea au șanse să fie premiate cu distincții importante, prin urmare să „circule” ulterior mai bine) pe care să stai cu ochii când vor fi proiectate în Lagună, urmate de cronici și reacții, iar apoi să te dai în vânt să pui mâna pe ele, la difuzările legale sau cum te țin puterile.

1. „Bardo (or False Chronicle of a Handful of Truths)” (Mexic, 2022; 2h 54m). Regia: Alejandro González Iñárritu. Cu: Daniel Giménez Cacho, Ximena Lamadrid, Griselda Siciliani. Director de imagine: Darius Khondji.

Data proiecției de la Veneția: 1 septembrie.

Mexicanul Alejandro González Iñárritu este unul dintre cei mai importanți și interesanți regizori ai lumii, autor al unor filme precum „Amores perros”, „Babel” sau „The Revenant”, așa că un nou film al său nu se ratează, chiar dacă ar putea fi slab (dar Iñárritu nu prea a făcut filme slabe).

În această nouă producție a mexicanului, este urmărit un renumit jurnalist și autor de filme documentare din Mexic, care se întoarce acasă și se confruntă cu o criză existențială, luptându-se cu propria identitate, relațiile de familie și nebunia indusă de amintiri. Tipic Iñárritu, nu?

2. „The Whale” (SUA, 2022; 1h 57m). Regia: Darren Aronofsky. Cu: Brendan Fraser, Sadie Sink, Samantha Morton.

Data proiecției de la Veneția: 4 septembrie.

Chiar dacă americanul Aronofsky a mai făcut și filme mai slăbuțe, el este totuși în aceeași situație ca și regizorul de mai sus: noile sale filme nu se ratează, indiferent despre ce sunt sau cu cine sunt. Acesta de-acum, însă, este cu Brendan Fraser în rolul principal (sarcasmul sau o înclinație spre glume proaste ne-ar putea face să-i spunem „titular”) – vi-l mai amintiți din „George, trăsnitul jungle” sau seria „Mumia”, filme ale anilor ’90, da?

Fraser (ajuns și el la 53 de ani) îl interpretează pe un profesor de engleză retras, uitat și retractil, care trebuie să-și accepte diformitatea și să trăiască cu o obezitate foarte severă (de-aceea spun că titlul este sugestiv). Acesta încearcă să reia legătura cu fiica sa adolescentă, care s-a înstrăinat de el, într-o ultimă șansă pentru „mântuire” (iarăși, tipic Aronofsky).

Darren Aronofsky a mai avut „mână bună” în recuperarea actorilor uitați și căzuți în dizgrația publicului (Mickey Rourke, în excepționalul „The Wrestler”, 2008), așa că avem mari așteptări de la acest film.

3. „No Bears” (Iran, 2022; 1h 46m). Regia: Jafar Panahi. Cu: Jafar Panahi, Mina Kavani, Bülent Keser.

Data proiecției de la Veneția: 9 septembrie.

Contextul politic, nu actual, ci al ultimelor decenii (vezi și recenta tentativă de asasinare a scriitorului Salman Rushdie), face să stai cu ochii pe orice film iranian care se proiectează la un festival, unde s-au prezentat, de-a lungul vremii, atâtea filme de mari regizori precum Abbas Kiarostami sau Asghar Farhadi.

Jafar Panahi este, însă, în orice caz, un regizor foarte bun („Taxi”, din 2015, este unul dintre cele mai cunoscute filme ale lui), pe care regimul iranian îl persecută, în mod inexplicabil, de ani buni. În noul său film, avem de-a face cu două povești de dragoste paralele, în care partenerii sunt zădărniciți, li se pun „bețe în roate”, de către obstacole ascunse și inevitabile, forța superstițiilor și mecanicile puterii.

4. „The Son” (SUA-Franța-Marea Britanie, 2022; 2h 3m). Regia: Florian Zeller. Cu: Hugh Jackman, Laura Dern, Vanessa Kirby, Anthony Hopkins.

Data proiecției de la Veneția: 7 septembrie.

Nu este greu de presupus de ce am inclus acest film în selecție: dramaturgul francez Florian Zeller este autorul – piesa inspiratoare, scenariul și regia – filmului „The Father” / „Tatăl”, în 2020, care nu mai trebuie spus ce succes a avut, Anthony Hopkins luând Oscarul pentru rolul titular și devenind, la cei 83 de ani pe care-i avea atunci, cel mai în vârstă câștigător al acestei distincții de interpretare. Așa că… nu știm de unde „sare iepurele” și anul ăsta.

Piesa de teatru „Le Fils„ a lui Zeller este parte a ceea ce el numește o „trilogie spirituală”, care mai include „Tatăl” și (previzibil) „Mama”. Scenariul filmului este scris, ca și la „Tatăl”, de Zeller împreună cu prestigiosul dramaturg, scenarist și regizor britanic Christopher Hampton. Distribuția filmului include doi câștigători de Oscar: Laura Dern și Anthony Hopkins, precum și doi nominalizați: Hugh Jackman și Vanessa Kirby. Un adevărat festin cinefil!

5. „Tár” / „TÁR” (SUA, 2022; 2h 38m). Regia: Todd Field. Cu: Cate Blanchett, Mark Strong, Julian Glover.

Data proiecției de la Veneția: 1 septembrie.

Am ales acest film pentru că aparține unui regizor american care a realizat două filme care mi-au plăcut foarte mult (deși intensitatea și cantitatea de dramă psihologică din ele face să fie greu să spui că „ți-au plăcut”): „In the Bedroom” (2001) și „Little Children” (2006), dar care riscă acum să fie uitat, împreună cu aceste filme cu tot. De altfel, este primul film al lui Todd Field (născut în 1964) de la „Little Children”, din 2006, încoace.

În plus, subiectul este deosebit de interesant. Plasat în lumea internațională a muzicii clasice, filmul se concentrează pe Lydia Tár, considerată pe scară largă unul dintre cei mai mari compozitori și dirijori în viață și prima femeie din istorie care a ajuns dirijor principal al unei orchestre germane majore. Acest personaj este interpretat de nimeni alta decât de prestigioasa și îndrăgita Cate Blanchett, așa că sunt toate premisele pentru un film mare.

Frumos e, așadar, „în septembrie la Veneția” (cum suna titlul unei piese clasice de Teodor Mazilu), cu astfel de filme proiectate. Nu se știe care dintre aceste filme, pe care mizăm, va lua până la urmă Leul de Aur. Pe lângă acestea, se prezintă și ultimele producții ale unor Martin McDonagh, Andrew Dominik, Luca Guadagnino, Frederick Wiseman, Gianni Amelio, Rebecca Zlotowski, Alice Diop. Așa că… stai cu ochii pe Veneția în următoarele zile!

Urmărește-ne pe Google News
 
 

Lasă-ne emailul tău ca să-ți trimitem zilnic cele mai importante articole scrise de jurnaliștii TVMANIA

Abonează-te