Ca de obicei, televiziunile noastre se întrec în a oferi publicului filme românești vechi, pe care le putem numi clasice, cu actori celebri care au strălucit pe marele ecran în perioada comunistă, precum Draga Olteanu-Matei, dar și producții mai noi, ale tinerilor regizori, premiate la festivalurile internaționale de film. În weekend pot fi văzute producții precum clasicul “Ecaterina Teodoroiu” sau mai noul “De ce eu?” al lui Tudor Giurgiu.
[toc]
Filmele românești de cinema, mai vechi sau mai noi, sunt întotdeauna un punct de atracție pentru telespectatorul de la noi din țară, atras de prezența în ele a actorilor pe care i-a admirat în perioada comunistă – așa-numiții “monștri sacri”, redescoperiți în prezent de tinerii cinefili –, dar și de succesul internațional și de premiile la festivalurile de film ale tinerilor regizori români.
M-am gândit să-ți prezint cinci filme românești bune, clasice sau aproape clasice, care pot fi văzute la televizor în weekend-ul 29 aprilie-1 mai.
Pot fi admirați în ele actori precum îndrăgita Draga Olteanu sau regretatul Ion Caramitru, dar pot fi urmărite și producții mai noi precum “De ce eu?” și “Rocker”. Ordinea listei este dată de ordinea în care filmele vor fi difuzate la televizor.
“Toamna bobocilor” (România, 1975)
Regia: Mircea Moldovan. Cu: Draga Olteanu-Matei și Marin Moraru
Unde și când poate fi vizionat: Prima TV, vineri, 29 aprilie, ora 23.00, și sâmbătă, 30 aprilie, ora 14.00; Național TV: sâmbătă, 30 aprilie, ora 16.15, și duminică, 1 mai, ora 10.45
“Toamna bobocilor” este primul film dintr-o serie de comedii, pe scenariul scriitorului Petre Sălcudeanu (1930-2005), care au făcut furori în epoca comunistă, urmat de “Iarna bobocilor” (1977) și “Primăvara bobocilor” (1987).
Cuplul format aici de actorii Draga Olteanu-Matei (în rolul Varvara) și Marin Moraru (în rolul Toderaș) s-a dovedit a fi unul dintre cele mai de succes ale cinematografiei românești de dinainte de 1989. În “Toamna bobocilor”, lor li se alătură actori precum: Sebastian Papaiani, Emil Hossu, Maria Ploae, Octavian Cotescu, Dumitru Furdui și Vasile Nițulescu, acesta în rolul unui… cioban.
Filmul este o satiră socială a vremii, care descrie întâmplări de “la noi, la Viișoara” (un sat de lângă Cluj), din vremea agriculturii socialiste.
Dincolo de tribulațiile personajelor – tineri absolvenți “repartizați” la țară, primari și președinți de CAP – specifice epocii, filmul merită văzut pentru psihologia etern valabilă a acestora și pentru comicul de situație, imaginat de scenaristul Sălcudeanu și de regizorul Mircea Moldovan (1936-2020), care vor continua și la celelalte două filme ale ciclului.
Unde și când poate fi vizionat: TVR 1, sâmbătă, 30 aprilie, ora 21.10
Filmul regizat de Dinu Cocea (1929-2013; realizator, până atunci, în anii ’60 și la începutul anilor ’70, al celebrei serii de filme “cu haiduci”, va “recidiva” ulterior, în 1981, cu dipticul dedicat unui alt haiduc, “Iancu Jianu”), pe scenariul scriitorilor Vasile Chiriță și Mihai Opriș, s-a instalat încă de la premiera din 1978 ca un clasic, chiar dacă mai de planul doi, al cinematografiei românești și își păstrează acest statut până în ziua de astăzi.
Este unul dintre puținele filme cu adevărat de război ale perioadei, realizate cu profesionalism și cu grijă la coerența narativă, alături de cele ale mult mai celebrului Sergiu Nicolaescu sau ale oarecum uitatului în prezent Doru Năstase.
În plus, filmul capătă o neașteptată actualitate în zilele noastre, când eroina titulară, Ecaterina Teodoroiu, a ajuns prima femeie prezentă pe bancnotele românești, cu alte cuvinte, cum suna o glumă făcută ad hoc la momentul apariției știrii, și-a îndeplinit visul din copilărie “de a trăi pe banii altora”.
Motivul este simplu, și îl vei vedea expus pe larg în film: Ecaterina Teodoroiu este o eroină, singura femeie care a luptat în armata României în timpul Primului Război Mondial, și probabil una dintre puținele de pe toate fronturile acelui cumplit război de la care au trecut peste 100 de ani.
“Cătălina” (cum i se spunea cu duioșie de către apropiați) și-a dat viața în fruntea soldaților pe care-i comanda, motiv pentru care a fost supranumită “eroina de pe Jiu” sau “Ioana d’Arc de România”.
Stela Furcovici – “rebela” cinematografiei românești, un “James Dean” feminin al nostru
La începutul Primului Război Mondial, o tânără învățătoare din Târgu Jiu se înrola voluntar ca infirmieră de companie. Restul este istorie… Interpreta eroinei titulare este actrița Stela Furcovici (1954-2000).
Furcovici avea 24 de ani când a fost distribuită în acest film și putem spune că acesta a fost rolul din păcate prea scurtei sale vieți (încheiată, la 46 de ani, cu un nefericit accident de circulație).
Va reveni însă, imediat după încheierea filmărilor, sub bagheta regizorului Dinu Cocea, pentru a juca un rol principal într-unul dintre cele mai romantice filme românești din toate timpurile: dipticul “Iancu Jianu zapciul” și “Iancu Jianu haiducul” – de fapt, un singur film mai lung, împărțit pentru distribuția în săli în două pelicule, pe principiul pe care s-a procedat ulterior și de către americani pentru “Kill Bill 1” și “Kill Bill 2” –, cu premiera în 1981 (scris de același tandem compus din Vasile Chiriță și Mihai Opriș).
Îi ținea piept neuitatului Adrian Pintea, interpretul zapciului care devine, printr-un proces de purificare a conștiinței, haiduc, și interpreta rolul “călăreței” Ionica, fiică neîmblânzită a naturii și a singurătății, care stăpânea de una singură o întreagă herghelie de cai, unul dintre cele mai romantice personaje din întreaga cinematografie românească. De neuitat!…
Alături de Furcovici, în “Ecaterina Teodoroiu” mai apar și alți “monștri sacri” ai ecranului românesc, cum ar fi Amza Pellea (interpretul celebrului general Dragalina, figură-cheie a campaniilor românești din acea perioadă), Ilarion Ciobanu (în rolul unui alt general) și recent plecatul dintre noi Ion Caramitru (interpretul doctorului Mureșan).
În 1999, rolul iconic al Ecaterinei Teodoroiu avea să fie reluat în filmul lui Sergiu Nicolaescu “Triunghiul morții” de către actrița Ilinca Goia.
Unde și când poate fi vizionat: Pro Cinema, sâmbătă, 30 aprilie, ora 23.00
Filmul “De ce eu?” este unul dintre cele mai recente succese ale tinerei cinematografii românești, fiind nominalizat în 2016 la nu mai puțin de 9 premii Gopo. Scris și regizat de Tudor Giurgiu, unul dintre cele mai reprezentative nume ale noii generații de regizori (inițiator și director, printre altele, și al festivalului de film Transilvania, de la Cluj-Napoca), este poate cel mai bun film al acestuia și constituie, în orice caz, un exemplar act de conștiință al încă tânărului regizor.
“De ce eu?” este un film prin excelență politic și este inspirat dintr-un caz real, cel al sinuciderii tânărului procuror Cristian Panait (rebotezat în film Cristian Panduru și interpretat de Emilian Oprea), prezentat ca “un tânăr procuror idealist care încearcă să rezolve un complicat caz de corupție în tumultuosul context social-politic din România anilor 2000”.
În complicatul context al României anilor 2010, dominat de lupta pentru combaterea corupției și de o acerbă competiție politică, filmul lui Tudor Giurgiu a reprezentat o “piesă de dosar” esențială. “De ce eu?” l-a adus la celebritate pe tânărul actor Emilian Oprea (s-a născut în Bârlad, a studiat la Iași, este angajat la teatrul din Brăila), interpretul rolului principal, dar în el poate fi admirat și mai “coptul” Mihai Constantin, în partitura absolut savuroasă a unui “sforar” din cei care ne hotărăsc, fără să știm, viețile.
“Rocker” (România, 2012)
Regia: Marian Crișan. Cu: Dan Chiorean, Alin State, Crina Semciuc, Ofelia Popii, Elvira Rîmbu, Richard Balint
Unde și când poate fi vizionat: TVR 3, sâmbătă, 30 aprilie, ora 1.00 (în noaptea de sâmbătă spre duminică)
Filmul face parte, de fapt, dintr-o serie de filme dedicate de către postul TVR 3 regizorului orădean Marian Crișan și difuzate în această noapte sub genericul “Noaptea albă a filmului românesc”, serie care mai conține și filmele “Berliner” (2020; difuzat la ora 23.00), cel mai recent film al regizorului, și, în continuarea lui “Rocker”, “Orizont” (2015) și “Morgen” (2010), precum și câteva scurtmetraje, printre care celebrul “Megatron” (2008; difuzat la ora 0.40), câștigător al premiului Palme d’Or al festivalului de film de la Cannes pentru cel mai bun scurtmetraj.
“Rocker” este un film oarecum uitat acum, sau intrat într-un con de umbră, deși nu merită deloc asta și deși în 2014 a primit nu mai puțin de 10 nominalizări la premiile Gopo. Scris și regizat de Marian Crișan, este o poveste impresionantă, o profundă dramă umană, despre felul în care generația “rockerilor” ajunși la 45 de ani se confruntă cu problemele și greutățile inerente vieții. Victor este un astfel de “rocker” îmbătrânit care trebuie să îl îngrijească și să-i rezolve problemele fiului său, Florin, dependent de droguri.
Regizorul Marian Crișan este, de fapt, originar din Salonta, prin urmare toate filmele lui sunt plasate sau se învârt în jurul Oradei și al ținutului Bihor, pe care-l transformă într-un spațiu specific filmografiei sale, iar “Rocker” nu face o excepție. Pe lângă interpreții Dan Chiorean (tatăl, Victor) și Alin State (Dinte), nominalizați la Gopo pentru aceste roluri, în film o puteți vedea pe Ofelia Popii, excepțională actriță de teatru (interpretă a lui Mefisto în capodopera sibiană “Faust”, regizată de Silviu Purcărete), într-una dintre rarele ei apariții pe marele ecran.
“B.D. intră în acțiune” și “B.D. în alertă”
Regia: Mircea Drăgan. Cu: Puiu Călinescu, Sebastian Papaiani, Toma Caragiu, Jean Constantin, Dem Rădulescu, Iurie Darie, Ioana Drăgan
Unde și când poate fi vizionat: TVR 2, duminică, 1 mai, ora 13.10 + TVR 2, duminică, 1 mai, ora 20.10
În zi de sărbătoare (1 Mai), canalul TVR 2 reia, spre deliciul telespectatorilor, primele două filme din seria dedicată “tovarășilor milițieni” din “Brigada Diverse” (prescurtat B.D.), un veritabil clasic evergreen al cinematografiei românești, cu siguranță cea mai de succes serie comică realizată vreodată pe platourile de la Buftea. “B.D. intră în acțiune” (1970) este filmul pilot al seriei, iar “B.D. în alertă” (1971) este, evident, continuarea. Seria va fi completată (și, din păcate, încheiată) de filmul “B.D. la munte și la mare” (în același an 1971).
Principalul punct prin care aceste pelicule își păstrează în continuare atracția este, evident, distribuția, care prezintă o mulțime de mari și neuitați actori: Puiu Călinescu, Sebastian Papaiani, Toma Caragiu, Jean Constantin, Dem Rădulescu, Iurie Darie – unii aflați de partea legii, alții de cealaltă parte a “baricadei” – sunt doar câteva nume. Scenariștii peliculelor, regizorul Mircea Drăgan (1932-2017) și scriitorul Nicolae Ţic (1928-1992), se pare că au găsit “ingredientele” necesare pentru a exprima specificul comic autohton, iar perenitatea filmelor poate este dată și de faptul că anumite “metehne” nu s-au schimbat nici până în ziua de astăzi.