Disponibil pe HBO Go, serialul în șase episoade „Angela Black” demontează, piesă cu piesă, mecanismul infernal al violenței domestice, de-a lungul unei povești în care suspansul savant dozat și distribuția excelentă se îmbină cu o stare de amenințare permanentă care pune, treptat, stăpânire pe tot.
În deschiderea serialului vedem o familie londoneză înstărită, care locuiește într-o casă sofisticată din suburbiile Londrei și duce o viață fără cusur. Angela (Joanne Froggatt) pare o soție împlinită, care tocmai a invitat, împreună cu frumosul și carismaticul ei soț, Olivier (Michiel Huisman), o familie de prieteni la cină, pentru a petrece o seară plăcută.
Numai că, după plecarea musafirilor, bărbatul începe să o acuze că l-a făcut de râs pe un motiv oarecare, iar crescendo-ul învinuirilor culminează cu un crunt episod de violență fizică, cu atât mai înspăimântător cu cât se petrece în afara cadrului.
De atunci, Angela, care a trecut, aflăm, prin nenumărate momente similare, din care s-a ales cu traumatisme severe, printre care coaste fracturate sau dinți rupți, reîncepe să mintă când e întrebată despre semnele loviturilor de pe fața ei, adăpostindu-se în aceeași reacție de negare a adevărului întâlnită recurent la victimele acestor abuzuri.
Teroarea următorului atac
Atuul principal al serialului este instaurarea unei atmosfere de amenințare permanentă pentru femeia care nu poate ști când și sub ce pretext se va declanșa următorul atac.
Totul contribuie la clădirea acestei senzații de pericol palpabil, de la cerul permanent încărcat și de la lumina rece care creează o stare de angoasă chiar în timpul puținelor ieșiri ale Angelei, de exemplu pentru a-și însoți băieții la joacă, în parc.
În plus, femeia este voluntară la un adăpost pentru câini, iar relația ei cu animalele și un atac oarecum previzibil al unuia dintre câini accentuează și mai mult vulnerabilitatea sa. Angela Black este prinsă într-o situație aparent fără ieșire, dar lucrurile se complică infinit o dată cu apariția unui detectiv particular, Ed Harrison (Samuel Adewunmi), care îi spune că soțul ei l-a angajat să o urmărească.
Din acest moment, Angela Black încearcă să se apere și să afle câte ceva despre secretele păzite cu ferocitate de soțul ei, conștientă că fiecare strădanie disperată a ei e pasibilă de o nouă admonestare brutală.
Creatorii poveștii, frații Harry și Jack Williams, autori ai apreciatului serial „The Missing” (lansat în 2014), nu ezită să introducă elemente șocante în ecuație, de la animalele sfârtecate de pe caldarâm la povești ale unor crime vechi și până la discuțiile încordate, cu fraze neterminate și subînțelesuri terifiante, ale celor doi soți, care le transformă căminul într-un teatru de război, lipsit de orice confort și siguranță.
Stări emoționale greu de dus
Lentoarea cu care femeia află adevărul insuportabil din spatele căsniciei ei chinuite face și mai cumplite dezvăluirile, iar puținele soluții care i se oferă par halucinante.
Când enigmaticul Ed îi propune un act concret și decisiv, ea realizează cât de restrânsă îi este libertatea și cât de gravă este situația în care s-a afundat de-a lungul timpului.
Reușita acestei drame intense, în care misterul este amplificat constant, cu fiecare nou indiciu, se datorează și actorilor atât de inspirat aleși.
Pe Joanne Froggatt o știm, fără îndoială, din rolul lui Anna Bates, camerista lui lady Mary Crawley din „Downton Abbey”, care i-a adus un Glob de Aur în 2015 (și încă o nominalizare în anul următor), plus trei nominalizări la Emmy. Ea a jucat și în lungmetrajul „Downton Abbey” din 2019 și o vom vedea și în 2022, în cel care se pregătește, „Downton Abbey: A New Era”.
În ultimii ani, actrița britanică a apărut în drama biografică „Mary Shelley” (2017), cu Elle Fanning, în mini-seria „The Commons”, lansată în 2018, o distopie futuristă despre eugenie și catastrofe ecologice și în serialul „Liar”, lansat în 2017, în care era o profesoară care îl acuza de viol pe un chirurg renumit.
Cea mai mare provocare a fost însă, după cum chiar ea a mărturisit, rolul din miniseria „Dark Angel” (lansată în 2016), o dramă în două părți despre Mary Ann Cotton, o ucigașă în serie din epoca victoriană.
Despre modul în care a abordat scenele „foarte emoționante” din întunecatul serial „Angela Black”, distribuit de ITV în Marea Britanie, actrița a spus că „au fost multe scene extrem de dure în serial”, pentru care a trebuit să se pregătească în mod special, pentru a intra „într-o anumită stare”.
„Când ai asemenea scene, intri în starea respectivă încă din ziua dinaintea filmării și ieși din ea cam la o zi după ce ai terminat de filmat secvența. În parte, te temi să intri în acel teritoriu emoțional, în parte te întrebi dacă vei reuși să îl atingi în ziua respectivă.
La anumite scene trebuie să mă concentrez cu adevărat și toți cei din jur înțeleg asta când îmi pun căștile pe urechi, pentru că muzica mă ajută să fac lucruri cu adevărat emoționante. Și mă împiedică să aud glumele de pe platou și să particip la ele”, a continuat ea.
La rândul său, Michiel Huisman construiește impecabil un personaj complicat și solicitant.
După rolurile romantice din „Secretul lui Adaline” (2015), „Locotenentul otoman” (2016) sau „Scrisori din insula Guernsey” (2018), după ce a trecut prin rolul lui Daario Naharis din „Urzeala tronurilor”, dar și prin cel al lui Alex Sokolov din „Însoțitoarea de zbor” (în care îl putem vedea, tot pe HBO Go), el schimbă total registrul aici, interpretându-l pe soțul Angelei, un tip violent, manipulator, suspicios și imprevizibil, depozitar al unor secrete oribile.
Celor doi li se alătură Samuel Adewunmi („The Missing”, „Doctor Who”), interesant și enigmatic în rolul ambiguului detectiv Ed, într-o poveste care conturează precis, fără menajamente și crescând teribil suspansul, povestea uneia dintre cele mai cumplite realități cu care se confruntă unele căsnicii: violența domestică.