Pe 24 februarie sosește pe ecrane „Astérix și Obélix: Regatul de mijloc”. Faimoșii Astérix (Guillaume Canet) și Obélix (Gilles Lellouche) sunt chemați să o ajute pe împărăteasa Chinei, dar tot acolo merge și Iulius Caesar, cu puternica sa armată.
Pe 24 februarie sosește pe ecrane „Astérix și Obélix: Regatul de mijloc”. Faimoșii Astérix (Guillaume Canet) și Obélix (Gilles Lellouche) sunt chemați să o ajute pe împărăteasa Chinei, dar tot acolo merge și Iulius Caesar, cu puternica sa armată.
„Astérix și Obélix: Regatul de mijloc” / „Astérix & Obélix: l’Empire du Milieu” (2023) îi urmărește pe simpaticii războinici sărind în ajutorul prințesei Fu Yi (Julie Chen).
Proaspăt scăpată din ghearele unui prinț malefic care a i-a întemnițat mama, pe împărăteasa Chinei (Linh Dan Pham), tânăra apelează la cei doi eroi. În direcția Chinei se îndreaptă și Iulius Caesar (Vincent Cassel) cu puternica sa armată, dornic să o impresioneze pe pretențioasa Cleopatra (Marion Cotillard).
Extraordinara serie franțuzească de benzi desenate „Astérix”, creată de René Goscinny și Albert Uderzo în 1959, care descria cu umor și imaginație debordantă aventurile a doi războinici din Galia răzvrătiți împotriva Imperiului Roman, în timpul domniei lui Iulius Caesar, a avut un succes enorm în toată lumea.
Aventurile celor doi prieteni au fost inițial transpuse pe ecran în filme de animație, apoi în câteva lungmetraje live action, între 1999 și 2012. Astérix și Obélix au fost jucați de Christian Clavier și Gérard Depardieu, după care Astérix a fost înlocuit cu Clovis Cornillac și apoi cu Edouard Baer.
În Franța, noul film cu Astérix și Obélix a reușit, deja, să detroneze, la box-office, popularul „Avatar: Calea apei”, după două luni în care filmul lui James Cameron a condus clasamentul premierelor cinematografice.
„Astérix și Obélix: Regatul de mijloc” a fost văzut de 1,88 milioane de spectatori, clasându-se astfel pe locul 20-lea în rândul celor mai bune lansări ale unui film francez din toate timpurile. În rolul Cleopatrei o vom vedea pe superba Marion Cotillard, care este și partenera lui Guillaume Canet.
Două dintre cele mai iubite vedete ale Franței, ei sunt împreună din 2007 și au un băiețel, Marcel Canet, născut în 2011, și o fetiță, Louise Canet, născută în 2017. Marcel, care are acum unsprezece ani, joacă și el în film, alături de părinții lui.
Guillaume Canet a călătorit de mai multe ori în China, la începutul proiectului, pentru a se întâlni cu potențiali coproducători și a intenționat să filmeze câteva scene chiar acolo, dar și-a dat seama rapid că va avea probleme cu cenzura.
„Au fost o mulțime de lucruri care nu le-au plăcut autorităților în scenariu, mai ales umorul”, a povestit el.
„Nu puteam vorbi nici măcar despre urșii panda!”, a spus regizorul, care a înțeles că o premieră oficială acolo, cu imagini de presă și cu actorii pe covorul roșu, nu ar fi fost realizabilă.
„Am renunțat la ideea cu China și am făcut filmul în Franța, ceea ce a fost un mare curaj din partea studiourilor Pathé și a celorlalți producători. Am lucrat 100% aici, de la decoruri la costume, efecte speciale, studiouri și la exterioarele filmate în Auvergne”, și-a amintit el.
Bugetul filmului său, de 65 de milioane de euro, este considerat „faraonic” pentru o producție franțuzească.
Gilles Lellouche, care l-a interpretat pe Obélix, mândria Galiei, a avut, și el, parte de complicații.
„Să-l joc pe Obélix, pe care toată lumea îl cunoaște așa de bine, a fost ceva înfiorător, mai ales că veneam după Gérard Depardieu. Eram foarte crispat, speriat și am muncit mult ca să reușesc. Aveam o mare responsabilitate, pentru că Obélix este Franța însăși”, a mărturisit actorul.
El a adăugat însă: „O dată ce momentul suprem al tracului a trecut, după prima zi de filmare, tot ce mi se păruse monstruos s-a spulberat și chiar mi-a făcut o mare plăcere să joc acest personaj”. Lellouche l-a sunat chiar pe Gérard Depardieu, care l-a jucat în patru filme pe Obélix, pentru a-i cere sfaturi despre cum să abordeze rolul.
„După ce l-am sunat de mai multe ori și nu mi-a răspuns, m-a sunat el, foarte amabil, și mi-a spus: «Vrei să știi cum să-l joci pe Obélix? Păi îi râd ochii, asta-i tot. Te salut!», și a închis. A fost scurt, dar mi-am amintit cuvintele lui pe tot parcursul filmărilor”, a povestit actorul.
Vincent Cassel, pe care îl vedem aici în rolul lui Iulius Caesar, joacă pentru întâia oară într-un film din serie, după ce tatăl său, excelentul actor Jean-Pierre Cassel, a apărut în „Astérix la Jocurile Olimpice (2008)”, în rolul druidului Panoramix, jucat acum de legendarul Pierre Richard. Din distribuție mai fac parte Mélanie Thierry, Jonathan Cohen, Ramzy Bedia și celebrul fotbalist Zlatan Ibrahimović.
O: Astérix & Obélix: l’Empire du Milieu, Franța, 2023 R: Guillaume Canet D: Guillaume Canet, Gilles Lellouche, Marion Cotillard, Vincent Cassel, Pierre Richard, Mélanie Thierry, Jonathan Cohen, Zlatan Ibrahimović.
Ideea lui Guillaume Canet de-a relansa povestea lui Astérix și Obélix pare cu atât mai îndrăzneață cu cât unele filme live-action cu cei doi eroi au întâmpinat și obstacole. Filmul „Astérix la Jocurile Olimpice” (2008), de exemplu, care a avut unul dintre cele mai mari bugete din istoria cinematografiei franceze: 78 de milioane de euro (întrecându-l, deci, pe cel al noului film scris și regizat de Guillaume Canet), a avut probleme de toate felurile.
Cele 6,8 milioane de bilete vândute în Franța ar fi reprezentat, în mod normal, un mare succes. Totuși, raportat la bugetul său, filmul ar fi avut nevoie să vândă aproape de două ori mai multe bilete. În ciuda celor peste 131 de milioane de dolari încasări obținute la nivel global, „Astérix la Jocurile Olimpice”, deși a avut în distribuție vedete precum Alain Delon, Gérard Depardieu, Jean-Pierre Cassel sau Benoît Poelvoorde, a fost considerat acasă un eșec critic și comercial.
Filmul a avut parte și de o producție haotică și furtunoasă, iar presa a scris despre amintirile dureroase din culisele producției. În vara anului 2021, jurnalistul Jérôme Lachasse a dedicat chiar un articol amănunțit eșecurilor din culisele filmului. Christian Guillon, directorul de efecte vizuale al producției, citat în articol, a declarat: „Mi s-a părut că filmul începuse bine, dar apoi, cu personalitatea lui Thomas Langmann, în scurt timp totul a devenit delirant. Filmul a însemnat în primul rând dezordine și exces. Erau ambiții enorme acolo, și nu existau limite, adică era o risipă totală”.
Pe de altă parte, regizorul Thomas Langmann a fost nemulțumit, la rândul său, de condițiile de pe platou. Conform site-ului allocine.fr, unul dintre elementele care au crescut tensiunea pe platouri a fost chiar Gérard Depardieu.
Deși celebrul actor a fost un Obélix iubit de public, regizorul s-a plâns că Gérard Depardieu era „insuportabil”, că își trimitea dublura la multe scene filmate în plan îndepărtat și că nu se lăsa machiat.
Unul dintre tehnicienii filmului a povestit că actorul nu-și cunoștea replicile și că era nevoie ca acestea să fie scrise pe panouri mari, în spatele partenerilor de joc. Din acest motiv, se pare, el nu-l privea în ochi aproape niciodată pe Astérix (Clovis Cornillac), partenerul său, echipa fiind chiar nevoită, la un moment dat, să-i modifice digital expresia ochilor pentru a da impresia că Obélix chiar dialoghează cu Astérix.