Modifica setarile cookie
Homepage  / Televiziune

„Blocaj în canalul Suez”, noul documentar Viasat Explore despre celebrul incident din 2021

de Ioana Maria,

Pe 23 martie 2021, o navă uriașă plină de containere, de lungimea a patru terenuri de fotbal, a făcut titlul știrilor din întreaga lume, când a rămas blocată în Canalul Suez, în Egipt, blocând astfel una dintre cele mai aglomerate rute comerciale din lume.

Investigând originile acestui accident epic, și urmărind fiecare pas al salvării ei, noul documentar Viasat Explore, cu premiera miercuri, 23 aprilie, ora 22:00, Stuck in the Suez, îmbină imagini de arhivă, CGI, și interviuri cu cei care au fost în linia întâi.

Incidentul

E mai mare decât Empire State Building și mai grea decât 30 de Turnuri Eiffel. Transportând 20.000 de containere de marfă printr-una dintre cele mai importante căi navigabile de pe planetă, Ever Given este lovită de o puternică furtună de nisip. Se crede că nava a fost abătută de la curs de vântul puternic. Până dimineață, oficialii egipteni anunță că nava este așezată de-a curmezișul Canalului Suez, și nu se va clinti. Blocat în noroi și nisip, vasul lung de 400 de metri, într-o porțiune în care traversarea se face pe un singur sens, oprește imediat comerțul.

Companiile maritime intră în panică și apar întrebările – Cât timp va rămâne blocat canalul? Rapid, primele nave egiptene de salvare ajung la fața locului, evaluând situația. Nava nu pare să prezinte nicio pagubă materială gravă, iar cei douăzeci și cinci de membri ai echipajului sunt sănătoși și în siguranță. Nu există nici poluare sau daune de raportat asupra încărcăturii navei, iar cele 20.000 de containere sunt nevătămate.

Canalul Suez, o axă maritimă majoră 

Realizat între 1859 și 1869, acest canal a schimbat rutele și a accelereazat comerțul între cele două continente. Un proiect nebunesc, care permite navelor să conecteze Marea Roșie de Marea Mediterană fără a trece prin Capul Bunei Speranțe. O economie de 10 zile și 10.900 de kilometri. Astăzi, este un punct strategic care concentrează singur 10 până la 13% din comerțul mondial.

Canalul a continuat să crească pe măsură ce transportul maritim a evoluat. În urma ultimelor lucrări majore de dezvoltare, din 2015, are o lungime de 193 de kilometri, un pescaj de 20 de metri și o lățime de 300 de metri. O nouă cale navigabilă a fost creată și în nord, între Port Said și Marile Lacuri Amare, ce ar trebui să permită trecerea a 97 de nave pe zi până în 2023, în loc de 49 înainte de lucrări.

O operațiune de remorcare fără precedent

Lucrând 24 de ore pe zi, remorcherele și dragele de ultimă generație se luptă să elibereze prova și pupa. Devenind disperată, următoarea opțiune este să ușureze nava prin descărcarea containerelor de combustibil și de marfă, unul câte unul. Dar acest lucru ar dura săptămâni și ar putea dezechilibra nava, înrăutățind situația.

Folosind fiecare resursă disponibilă, inginerii vin cu o soluție care combină peste o duzină de remorchere ultra-puternice cu o operațiune uriașă de dragare. Au fost necesare 14 bărci pentru a muta acest gigant de 220.000 de tone pentru a permite reluarea traficului. Canalul Suez își va fi oprit activitatea timp de aproape 6 zile, un eveniment nemaivăzut până acum în istoria transportului maritim. În acest timp, Egiptul a pierdut echivalentul a 12-14 milioane de dolari pe zi.

Bilanțul

Mulți experți din lumea maritimă au discutat consecințele acestui incident care a reverberat multe luni după ce s-a încheiat. Autoritățile egiptene și Organizația Maritimă Internațională au lansat o anchetă pentru a stabili cui aparținea responsabilitatea, iar Egiptul a cerut despăgubiri de 900 de milioane de dolari de la armatorul Evergreen, care deține Ever Given (sumă micșorată ulterior la 550 milioane).

Dar, chiar mai mult decât problema responsabilităților și a banilor, întrebarea ce trebuie pusă este „s-a atins limita de mărime a navelor port-containere”? Noua generație de nave, anunțată pentru finalul lui 2021, era încă și mai mare, ajungând la o încărcătură de 24.000 EPV. Experții și companiile trebuie neapărat să se întrebe care sunt riscurile de manevrabilitate ale acestor viitoare ambarcațiuni și ale accidentelor, mult mai grave decât cele ale Ever Given, pe care le-ar putea provoca.

Urmărește-ne pe Google News
 
 

Lasă-ne emailul tău ca să-ți trimitem zilnic cele mai importante articole scrise de jurnaliștii TVMANIA

Abonează-te