Cineastul coreean Bong Joon-Ho, președintele juriului Festivalului de la Veneția, a declarat că speră să aibă „o experiență intensă”, iar directorul artistic al festivalului, Alberto Barbera, prezice schimbări radicale în cinema, scrie deadline.com.
Cineastul coreean Bong Joon-Ho, președintele juriului Festivalului de la Veneția, a declarat că speră să aibă „o experiență intensă”, iar directorul artistic al festivalului, Alberto Barbera, prezice schimbări radicale în cinema, scrie deadline.com.
La conferința de presă ținută în deschiderea festivalului, regizorul Bong Joon-Ho, președintele juriului, a declarat că așteaptă cu nerăbdare să „urce la bord împreună cu membrii juriului, pentru o experiență intensă implicată de jurizarea celor 19 filme din competiție”. El a adăugat că juriul e gata să-și facă datoria, până în ultima zi.
Meditând la ultimele optsprezece luni, aflate sub semnul pandemiei, câștigătorul Oscarurilor pentru filmul „Parazit” a spus: „Într-un fel, privind în urmă, se pare că pandemia a fost inclusiv un test care arată forța artei cinematografice. Ca cineast, nu cred că forța filmelor poate fi oprită atât de ușor. Până la urmă, Covid va trece, iar filmele vor continua să existe”, a spus acesta.
Membră în juriu, regizoarea Chloé Zhao, la rândul ei premiată cu Oscar – și cu numeroase alte premii – pentru „Nomadland”, a spus: „Anul trecut am fost devastată că nu am putut veni la Veneția pentru a-mi ridica premiul, ar fi fost pentru mine prima călătorie în Italia, așa că sunt cu atât mai onorată că sunt acum aici, cu un președinte al juriului ca regizorul Bong Joon-Ho”, a spus aceasta.
Discuțiile s-au concentrat, de asemenea, asupra prezenței în festival a unor mari regizori precum Pedro Almodóvar și Paolo Sorrentino, care își prezintă noile filme. Directorul artistic al festivalului, Alberto Barbera, a menționat că Pedro Almodóvar – al cărui film, „Madres paralelas” / „Parallel Mothers” (2021), a deschis oficial evenimentul și face parte din secțiunea Competiție, este „unul dintre cei mai buni regizori ai cinematografiei contemporane. L-am convins cu greu să se întoarcă la Veneția după debutul său din 1982 și după prezența în Competiție, în 1988, cu filmul „Femei în pragul unei crize de nervi”, care i-a lansat cariera internațională. El a fost foarte des prezent la Cannes, datorită filmelor sale”. Alberto Barbera a mai declarat că Pedro Almodóvar a fost „impresionat” de primirea călduroasă pe care a avut-o în Italia și de aprecierile față de scurtmetrajul său, „The Human Voice”, care a fost prezentat la Veneția în 2020 (și care are premiera pe ecranele din România pe 17 septembrie – n.n.). „După această experiență, mi-a promis că următorul său film se va afla în competiție aici ”, a adăugat Alberto Barbera.
Cât despre Paolo Sorrentino, „cu el a fost puțin mai ușor”, spune tot directorul artistic. „Deși filmele sale merg în general la Cannes, anul acesta este vorba despre «Mâna lui Dumnezeu» / «The Hand of God» (pe care îl vom vedea din 15 decembrie pe Netflix – n.n.). Fiind un film Netflix, nu era compatibil cu Festivalul de la Cannes, din cauza regulilor de 20 de luni între premiera în cinematografe și prezența pe o platformă de streaming. Prin urmare, a fost un proces firesc să convingem cineaști ca Paolo Sorrentino sau Jane Campion să vină la Veneția. E o mare satisfacție pentru noi”, a mai subliniat Alberto Barbera.
Alberto Barbera a menționat și că, în afară de Cannes, „orice alt festival admite în mod regulat filme produse de Netflix”. „Nu poți cere unei platforme de streaming, cum e Netflix, să producă un film comercial și să aștepte 20 de luni pentru a-l difuza”. El a numit acest interval „o perioadă lungă și inacceptabilă pentru orice platformă care este și producător al filmelor”.
Alberto Barbera a spus: „Ne aflăm în fața unor mari schimbări. Când ne vom întoarce la normal, ne vom confrunta cu un sistem de distribuție al filmelor foarte diferit. Relația dintre cinema și platformele de streaming se va schimba radical. Sunt ferm convins însă că nici distribuția tradițională a filmelor, în cinematografe, nu va dispărea, așa că ne îndreptăm către un sistem de distribuție dublu”. Totuși, deocamdată există numeroase discuții între producători și platforme, iar „festivalurile pot doar să observe ce se va întâmpla. Sper că alegerile merg în direcția corectă și că filmul va ieși mai puternic din acest proces. Nu cred că trebuie să demonizăm platformele, acestea sunt o realitate în procesul de producție de azi”, a mai spus acesta.
Cât despre vizionarea filmelor la cinema, așa cum au fost ele concepute, Alberto Barbera a spus: „Trebuie să-i încurajăm pe tineri să facă un experiment simplu: să vizioneze un film acasă și apoi să vadă același film într-un cinema. Vor realiza că filmul pe care l-au văzut este complet diferit, că sala de cinema oferă mult mai mult în ceea ce privește emoțiile, iar vizionarea acasă pierde mult din această experiență”, a mai spus Barbera.
FOTOGRAFII: Hepta
Vezi și cum a fost prima zi a Festivalului International de Film de la Venetia