Din 22 noiembrie, HBO difuzează săptămânal serialul românesc „Bani negri (pentru zile albe)”, o parodie inteligentă a filmelor cu jafuri, plină de culoare locală excelent surprinsă, rezervându-i spectatorului o mulțime de surprize plăcute.
Din 22 noiembrie, HBO difuzează săptămânal serialul românesc „Bani negri (pentru zile albe)”, o parodie inteligentă a filmelor cu jafuri, plină de culoare locală excelent surprinsă, rezervându-i spectatorului o mulțime de surprize plăcute.
Pretextul scenaristic este o glumă spusă la o bere de doi inofensivi tehnicieni de semafor, Doru (Alexandru Papadopol, dr.) și Ionel (Cristian Bota). Sătui de umilințele pe care le pățesc zilnic în trafic, cei doi visează la un jaf ca în filme – citate deseori pe parcursul serialului, în inspirate trimiteri cinefile. De aici, totul scapă de sub control, iar lovitura chiar e pusă la cale, dar într-un mod total imprevizibil.
Scenariul scris de Daniel Sandu are inventivitate și permanente răsturnări de situație, dar și consistență dramatică, iar regia sa precisă îmbracă totul într-un abur balcanic de neputință împletită cu umor absurd, care funcționează de minune. De la reacțiile perplexante ale autorităților la evoluția eroilor, totul este construit cu fler, iar efectul comic are permanent în subtext realitatea tristă și dezolantă a unei societăți profund corupte.
Serialul mai are un atu indispensabil – naturalețea, datorată dialogurilor foarte bine scrise, dar mai ales distribuției excelent alese și plăcerii vizibile a actorilor de-a se implica în această istorie insolită.
„Scenariul propune o poveste foarte emoționantă și plină de umor. Îmi doream foarte tare să lucrez cu Daniel Sandu și am fost foarte fericit să mă aflu în compania atâtor actori buni”, spune Alexandru Papadopol, care își vede personajul, pe naivul și liniștitul Doru, pe care îl joacă atașant și cald, ca pe „un om obișnuit, «parașutat» în mijlocul unei situații paradoxale, altminteri, un om cinstit și rezonabil și, mai ales, un bun prieten”.
În perfectă sincronizare cu Doru este colegul lui, Ionel, pe care Cristian Bota îl investește cu umor, exasperări și nedumeriri convingătoare. Pe tânărul actor, care a mai jucat un rol foarte reușit sub bagheta lui Daniel Sandu, în „Un pas în urma serafimilor” (2017) l-au atras „povestea originală, complexitatea și traseul personajelor, care trec printr-un carusel emoțional. Îmi place că nu seamănă cu nimic din ce am văzut până acum”, spune actorul, la fel de încântat de noua colaborare cu regizorul.
O prezență întru totul cuceritoare este Medeea Marinescu, care o abordează cu mult umor și finețe pe Evelina, eroina sa, despre care spune că
„E ca o pasăre de pradă, tenace și surprinzătoare” și care a atras-o „prin caracterul puternic, prin «oferta» scenaristică de mă recompune într-o tipologie nouă, care să nu semene cu rolurile pe care le-am jucat până acum”.
Completată de excelenții Gavril Pătru (absolut captivant în rolul interlopului Adi), Valeriu Andriuță (un polițist aiuritor), Adriana Titieni, Maruca Băiașu, Iulia Alexandra Dinu, Voica Oltean și Mălina Manovici, distribuția însuflețește fericit o poveste care are toate șansele să cucerească publicul.
Regizorul și scenaristul Daniel Sandu, care și-a cucerit întreaga echipă prin limpezimea indicațiilor și prin încrederea pe care i-a insuflat-o, spune:
„Mi-am propus ca proiectele la care lucrez să nu fie doar niște vehicule de entertainment pentru spectatori, care să le mestece și-atât, ci să aibă și un mesaj puternic, cu care eu rezonez ca autor. Acest proiect este forma mea de protest artistic față de problemele societății în care trăiesc, o societate cu mentalitatea unei victime complice”.