Adăpostite în muzee, laboratoare și depozite, putem găsi cele mai ciudate lucruri: comori ascunse, obiecte remarcabile și lucruri care îi lasă complet derutați pe experți. Folosind noi cercetări și tehnologie 3D, seria documentară Lucruri din cele mai bizare revine cu a doua sa serie joi, 6 iulie, ora 23:00, la Viasat History. Seria descoperă secretele acestor obiecte, care variază de la incredibile la cele cu adevărat bizare. În articolul nostru, explorăm o mașină concepută pentru a măsura frumusețea.
Calibratorul de frumusețe
Într-un cabinet al Muzeului de Divertisment de la Hollywood din Los Angeles se află o cască de metal ciudată, care arată ca un dispozitiv de tortură din Evul Mediu. Cu toate acestea, nu este nici instrument de tortură, nici din evul întunecat: este de fapt din secolul al XX-lea și scopul său este de a măsura frumusețea. Este concepută pentru a cuprinde capul unei femei și a-l ține rigid în poziție, craniu, gât, chiar și globii oculari. Este plin de benzi metalice flexibile care se aliniază cu trăsăturile feței purtătoarei și care pot fi ajustate cu șuruburi pentru a fi centrate pe față. Iar în față există o șină care prezintă o serie de micrometri cu sonde metalice la capăt. Cu ajutorul șuruburilor, operatorul putea manipula dispozitivul, pentru a obține un număr care indicac nivelul de frumusețe al purtătoarei.
Succesul vine de la Hollywood
Purtând numele de calibratorul de frumusețe, dispozitivul a fost proiectat de unul dintre cei mai influenți reprezentanți ai industriei frumuseții: Max Factor. Multe dintre voi, doamelor, trebuie că ați auzit de el, ori i-ați încercat produsele. Provenind dintr-o familie poloneză, Max s-a format ca peruchier, parfumier și cosmetician și a ajuns la Hollywood încă de foarte tânăr, ajungând să reformeze complet standardele de machiaj pe marele ecran. Și cum fiecare femeie și-a dorit să arate la fel de strălucitoare ca vedetele de la Hollywood, Factor a devenit rapid un nume cunoscut. Într-atât, încât astăzi compania formată de el valorează miliarde de dolari. Era faimos pentru că a găsit modalități subtile și diferite de a realiza machiajul unei actrițe astfel încât să uniformizeze trăsăturile, și întreaga față să devină simetrică. Vedetele precum Bette Davis (FOTO mare) ori Judy Garland s-au îndrăgostit de machiajul său și, datorită lui, actrițe precum Jean Harlow, Lucille Ball ori Joan Crowford și-au dobândit aspectul ce le-au devenit semnătură.
Micrometrul de frumusețe a fost finalizat în 1932 și era destinat în principal utilizării în industria cinematografică. Afișate la scară foarte mare, fața actorilor și imperfecțiunile acesteia sunt amplificate și pot deveni „distorsiuni flagrante”, conform unui articol Modern Mechanix din 1935. Acest dispozitiv era menit să remedieze problema, iar inventatorii și-au dorit, de asemenea, să fie folosit în magazinele de frumusețe. Cu toate acestea, nu a devenit popular și nu a fost utilizat la scară largă, doar un exemplar mai existând astăzi.
Dar se poate măsura frumusețea?
Frumusețea este subiectivă, spun oamenii, totuși studiile arată că o față medie – în sensul științific al cuvântului – poate fi considerată atractivă. Simetria este, de asemenea, un factor cheie. Diverse studii sugerează că oamenii cu fețe medii și simetrice tind să aibă o diversitate genetică mai mare: descendenții lor ar fi puternici din punct de vedere genetic, iar natura noastră ne impune să găsim pe cineva mai potrivit pentru împerechere.
Deci, cheia este mediocritatea și simetria, iar acest dispozitiv era calibrat la aceste caracteristici. În plus, ajuta în a indica unde să fie plasat machiajul pentru a atinge maximum de simetrie și banalitate. Chiar dacă acest calibrator de frumusețe al lui Max Factor a dispărut din istorie și pare ciudat astăzi, ideile despre standardele de frumusețe care îl susțin persistă.