STEAM este un concept interesant de educație, o modalitate de predare ce a început să fie practicată și în grădinițele din țara noastră. Dar ce este educatia STEAM ? STEAM este un acronim pentru cele cinci domenii: știință, tehnologie, inginerie, artă și matematică. STEM, în schimb, sunt aceleași domenii, mai puțin artă.
STEM vs STEAM
Litera „A” din acronimul STEAM reprezintă domeniul artelor și vine din limba engleză – „arts”. Arta în educația de tip STEAM include și dans, teatru, film, scriere creativă, artă muzicală, dar și design industrial sau artistic. În zilele noastre, arta este considerată mai mult o activitate pentru persoanele cu un exces de timp liber și cu greu este văzută ca o abilitate de supraviețuire. De exemplu, însă, în Nouă Guinee sunt vorbite 800 de dialecte neînrudite. Fiecare dintre aceste dialecte este folosit de către un trib care are doar câteva mii de membri. Iar fiecare dintre aceste triburi are și propriul tip de dans, artă și muzică care le conferă o identitate proprie.
Motivul includerii artei în STEM
Mulți matematicieni, ingineri și oameni de știință știu că arta este esențială pentru munca lor și o folosesc ca instrument pentru atingerea unui scop. Aceste instrumente includ, de exemplu, desenul, observarea precisă, percepția obiectelor din diferite forme, construirea și exprimarea exactă artă gândirii spațiale sau a perceperii kinestezice. Aceste abilități nu sunt incluse în conceptul de STEM, dar sunt cuprinse în artă și tocmai din acest motiv arta a fost inclusă în conceptul STEM. Fără artă, educația STEM ar fi preocupată de crearea de proiecte cu un rezultat specific și sec. Proiectele fără artă ar fi cu mult prea mult accent pe succes, ceea ce ar putea duce la o teamă de eșec la copii. Această metodă spune indirect și că producția este doar un mijloc de a atinge scopul, ceea ce cu siguranță nu este cazul cu STEAM.
Producția în sine ar trebui să fie relaxantă și să ofere copiilor un sentiment de împlinire și tocmai acest fapt ne-a adus litera „A” din acronimul STEAM. Dacă am studia mai mult creierul uman, am învăța că arta este foarte importantă pentru funcționarea creierului. De exemplu, anumite structuri din creierul uman răspund doar la anumite tonuri. O întreagă parte a creierului este atunci dedicată doar artei mișcării (dansului). Artă dramatică stimulează zone ale creierului care sunt specializate în achiziția și provocarea limbajului din sistemul limbic pentru a asigura o componentă emoțională. Artele vizuale, pe de altă parte, susțin imaginația. Toate acestea și multe alte tipuri de artă influențează apoi luarea deciziilor umane.
Integrarea artelor în STEM poate lua mai multe forme și poate servi mai multor scopuri. Arta se poate combina cu succes cu lumea științei, tehnologiei, ingineriei și matematicii chiar și pentru cei care nu sunt foarte siguri în aceste domenii. Cu educatorii potriviți, chiar și o simplă carte de colorat poate să fie educativă. De exemplu, putem folosi o carte de colorat cu o temă bazată pe schimbările climatice sau pe explorarea spațiului și mai sunt și multe altele. Dar nu este necesar să integrăm arta în STEM, putem integra STEM în artă.
Motivele predării artei
Avem o mulțime de motive pentru care arta ar trebui inclusă în procesul de învățare. Arta ar trebui să fie o materie obligatorie chiar pană la sfârșitul celor 12 clase. Mulți dintre profesori cred că arta este doar un fel de distragere a atenției pentru elev, dar acest domeniu are o mare influenţă asupra dezvoltării creierului uman. Sa ne gandim la Leonardo da Vinci…acesta a fost o minte luminata, nu doar un pictor de geniu. Lucrările sale științifice uimesc și azi lumea intreaga. Este poate cel mai bun exemplu pentru STEAM. Mai amintim și de Albrecht Durer, Piero della Francesca și chiar poetul roman Ion Barbu, care a fost și un foarte bun matematician. Arta joacă un rol important în dezvoltarea umană, întărește creșterea cognitivă, căile emoționale și psihomotorii din creier. Datorită artei, adesea putem vizualiza lucruri care sunt de neimaginat fără ea. Dacă suntem limitați doar de unul dintre simțurile noastre, arta ne poate ajuta să folosim și alte simțuri. Arta oferă unei persoane o experiență de calitate superioară și aceasta dezvoltă pe parcursul vieții sale abilități precum rezolvarea problemelor, creativitatea și gândirea critică etc.
STEAM în învățământul preșcolar
Copiii care sunt de vârstă preșcolară au o dispoziție firească către știință, pentru că sunt mânați de curiozitatea și simțul creativității. STEAM dă putere profesorilor de a include mai multe subiecte în același timp și aprofundează experiența de învățare pentru copi. Aceștia pot descoperi, pot pune întrebări, pot face experimente și pot exersa noi abilități. Acest concept este firesc pentru copii, deoarece la această vârstă le place să descopere lucruri noi, să exploreze și să experimenteze tot. STEAM este potrivit pentru învățământul preșcolar tocmai pentru că, datorită artei, profesorii pot să introducă discipline STEM copiilor la un nivel de bază deja în perioada preșcolară.
Sistemul de educație STEAM, folosit încă de la o vârstă fragedă, îi ajută pe copii să abandoneze stereotipurile înrădăcinate și să depășească mai bine obstacolele din domeniile STEM.