„TVmania” s-a întâlnit cu celebrul actor la Londra, la premiera europeană a serialului, și a aflat direct de la sursă cum a fost la filmările producției în care îl joacă pe Albert Einstein.
Geoffrey Rush (National Geographic/Dusan Martincek)
„TVmania”: De ce nu ați acceptat rolul de la bun început?
Geoffrey Rush: Pentru că se bătea cap în cap cu o promisiune făcută nevestei mele (actrița Jane Menelaus –n.r.). Fusesem deja pe drumuri cu „Pirații din Caraibe 5” (unde îl joacă pe Barbossa), apoi cu un alt film în Marea Britanie („Final Portrait”), am făcut piesa de teatru ”Regele Lear” în Sidney. Fusesem mai mult plecat și a venit propunerea cu acest serial în 10 părți. Aveam planuri pentru luna august și, când au spus că filmările încep în august, a trebuit să refuz, din nefericire. Pentru că sunt un om de onoare (râde), un soț care își respectă angajamentele. Dar când echipa de producție a revenit, sugerând că pot muta filmările, că încep în noiembrie, am spus perfect!
Deci acesta a fost singurul motiv, nu personajul sau scenariul…
Pentru un actor sexagenar ca mine, acest personaj este o oportunitate unică în viață. Einstein e un personaj care te sperie, poți cădea jucându-l, poți faci un lucru îngrozitor din el. Dar trebuie să îl faci, înțelegeți ce vreau să spun, e ceea ce actorii numeau pe vremuri <>, căci te poate stimula pe atât de multe planuri! Mi-a fost frică să nu fac un personaj idiot din acest personaj iconic, dar am avut încredere în Ron Howard și în ceea ce am învățat de-a lungul anilor: că trebuie să folosești toate trucurile pe care le ai la îndemână. Nu-l înțeleg pe Heisenberg (fizician, fondator al fizicii cuantice – n.r.) și nici nu pot lega o conversație, la o petrecere, cu Neil deGrasse despre Teoria relativității, dar pot juca la cacealma, foarte bine că pot.
Ați avut atâtea concepte de memorat, termeni științifici.
Da, e o chestie care se numește studiu privat. Trebuie să citești, să afli ce s-a întâmplat în acea perioadă, și mie îmi place asta pentru că am putut avea, timp de cinci luni, o imersiune în ceva ce îți extinde cunoștintele asupra lumii. Pentru un film, poți învăța să mânuiești armele, pentru „Pirații…” am învățat cum să lucrez cu maimuțele, de exemplu.
Geoffrey Rush (National Geographic/Dusan Martincek)
Cum ați reacționat când v-ați văzut în costume, în personaj?
Eu mă implic foarte mult în această fază. Am mers foarte devreme la proba de peruci, am întrebat din prima cât din părul meu rămâne, am avut 5 tipuri diferite de peruci. Iar la costume.. el era scurt, mai îndesat, așa că am avut tot felul de căptușeli, să scap de toracele meu atractiv în formă de V (râde). Dar e o zi minunată aia în care te vezi complet machiat, faci proba de costume, te uiți în oglindă și spui: da, cred că o să meargă, pot să o fac.
Relația lui Einstein cu femeile…
…era constantă!
Nu l-ați fi asociat cu asta.
Da, nu știam nimic despre asta, de fapt nu știam absolut nimic despre situația lui domestică, povestea înstrăinării de copiii pe care îi avea cu Mileva. Probabil că mintea lui științifică a perceput că monogamia nu e o stare naturală, firească. Probabil că el argumenta asta într-un mod strălucit. Eu cred că e doar o replică de agățat grozavă (râde). Relația lui cu Elsa a fost atât de diferită de cea cu Mileva. Am citit scenariul tuturor episoadelor în care nu am jucat, cred că întâlnirea dintre el și Mileva este întâlnirea a două minți foarte, foarte speciale, și e o tragedie că mariajul lor a eșuat.