Începând cu „În valea terebinţilor” (2007), presa a început să evalueze succesul la public al filmelor care, într-un fel sau altul, acoperă războaiele recente din Irak şi Afganistan.
Mai multe pelicule cu acest subiect au trecut prin cinematografe, ieşind, însă, cu încasări cel puţin modeste, relatează Reuters. Ultima victimă, de exemplu, avea toate coordonatele unui succes răsunător, însă nu a reuşit să iasă din tendinţa negativă.
Printre filmele de război care au pierdut bătălia cu box-office-ul mondial se numără atât producţii cu buget mic – „Pierderea libertăţii” (2008), „Brothers” (2009) şi „Vânătorii de zmei” (2007, care nu e despre război, însă aduce în prim-plan cultura afgană), cât şi unele blockbustere.
Dintre cele din urmă, „Puşcaşi marini” (2005) şi „Regatul” (2007) au trâmbiţat lipsa unei legături cu evenimentele recente din Orientul Mijlociu, însă tot nu au reuşit să convingă publicul să scoată banii de bilet din buzunar.
„The Hurt Locker” (2008), cel mai cunoscut caz al începutului de an, a fost febleţea Academiei Americane la ultima ediţie a Oscarurilor, dar a continuat trendul încasărilor modeste de la lansarea din vara trecută.
E de înţeles, astfel, de ce cea mai recentă apariţie de gen, „Zona verde” (2010), a fost sub lupa oamenilor din industrie la debutul din weekendul trecut (în SUA, Australia, Rusia şi alte câteva ţări). În ton cu filmele menţionate mai sus, şi acesta a dezamăgit.
Matt Damon, învins de Alice
Un blockbuster regizat de Paul Greengrass, cu starul Matt Damon în rol principal, „Zona verde” (care va avea premiera în România pe 9 aprilie) a eşuat la box-office în primul weekend.
Luptându-se cu „Alice în Ţara Minunilor”, lider detaşat în cea de-a doua sa săptămână în cinematografe, filmul plasat în Irak a terminat pe poziţia a doua, dar la o distanţă considerabilă de principalul competitor. Cu un buget de 130 de milioane de dolari şi cu încă 100 de milioane investite în promovare, „Zona verde” a strâns abia 14,5 milioane la debut – simptomul unui alt eşec răsunător pentru filmele de profil.
Explicaţiile pentru noua dezamăgire pot fi legate de scenariu, spun criticii. Cu Greengrass şi Damon în echipă (responsabili de super-seria de acţiune „Bourne”), „Zona verde” avea fizionomia unui câştigător, cu excepţia faptului că tratează chiar inabilitatea Statelor Unite de a descoperi arme de distrugere în masă în timpul invaziei Irakului din 2003.
Mai mult, acţiunea se petrece în interiorul „zonei verzi” controlate de SUA în interiorul capitalei Baghdad, iar eşecul Americii, au declarat critici citaţi de Reuters, a devenit eşecul noului proiect Greengrass – Damon.
„Un pic dezamăgitor”
Distribuitorii de la Universal Pictures, care au concediat membri ai consiliului de directori în toamna trecută, din cauza rezultatelor sub aşteptări la box-office, sperau într-o redresare de primăvară, care, iată, nu a venit.
„E un pic dezamăgitor, da”, a declarat Nikki Rocco, preşedintele departamentului de distribuţie al companiei. Mai mult, nici recenziile pentru „Zona verde” nu au fost sclipitoare, filmul primind note de mijloc din partea marilor publicaţii de profil.
Chimia Greengrass – Damon pare şi ea să fi suferit de la ultimele două filme Bourne („Supremaţia…” şi „Ultimatumul…”) încoace. Precedentele colaborări ale celor doi au înregistrat 52,5 milioane şi, respectiv, 69 de milioane de dolari la debuturile din 2004, respectiv 2007.
Cu toate acestea, Rocco a ţinut să noteze succesul relativ al „Zonei verzi” în comparaţie cu „The Hurt Locker”. Ultimul a luat şase Oscaruri, printre care şi cel pentru „Cel mai bun film”, însă a strâns abia 22 de milioane de dolari de la debutul din iunie 2009.
Pe de altă parte, însă, bugetele celor două sunt incomparabile – „Zona verde” a înghiţit de aproape şapte ori mai mult decât cele circa 15 milioane cheltuite pe „The Hurt Locker”.
Prea devreme pentru Irak şi Afganistan
Concluzia pare să fie că, deocamdată, publicul din cinematografe preferă escapadele fanteziste ca „Alice în Ţara Minunilor” în faţa poveştilor de război scoase pe bandă rulantă în timp ce războaie adevărate continuă să se desfăşoare.
Box-office-ul filmelor de gen e interesant prin comparaţie cu fenomenul celor care au apărut după alte conflagraţii celebre, ca al Doilea Război Mondial şi cea din Coreea.
În timpul primei, filmele erau folosite în general pe post de propagandă, explică editorul Reuters Bob Tourtellotte. În ce le priveşte pe cele din Coreea şi Vietnam, publicul a început să urmărească filmele care le tratau la mult timp după ce acestea luaseră sfârşit.
Aceasta pare să fie şi soarta celor despre Irak şi Afganistan, pe care publicul le va putea, probabil, aprecia la ani buni de la finalul respectivelor războaie.