Francis Ford Coppola, unul dintre cei mai mari regizori ai lumii, va investi 120 de milioane de dolari din banii săi pentru a realiza filmul „Megalopolis”, un proiect la care lucrează cu pasiune, de foarte mult timp. Coppola a scris scenariul pentru „Megalopolis” încă de la începutul anilor 1980 și se pare că ar fi fost deja în discuții, recent, cu Oscar Isaac, Forest Whitaker și Cate Blanchett pentru a demara, în sfârșit, filmul. Problema cu care s-a confruntat regizorul este însă că filmul se bazează pe o idee atât de originală, de ambițioasă și de costisitoare, încât niciun studio nu se încumetă să și-l asume.
Megalopolis, încă un proiect vizionar
Francis Ford Coppola a declarat într-un interviu recent acordat revistei GQ:
„Marile studiouri de la Hollywood au reacționat la prezentarea proiectului Megalopolis în același mod în care au făcut-o când câștigasem deja cinci premii Oscar și eram cel mai tare regizor de film din oraș. Le-am prezentat «Apocalipsul acum» / «Apocalypse Now», spunând: «Aș dori să fac filmul ăsta». Acum dețin drepturile pentru el. Și știți de ce? Pentru că nimeni altcineva nu și-a dorit să-l facă”.
Coppola a adăugat: „Așa că imaginați-vă, dacă așa ceva se întâmpla când aveam 33 de ani, câștigasem mai toate premiile posibile, doborâsem toate recordurile și, totuși, nimeni nu voia să mă sprijine, atunci cum credeți că reacționează acum? Știu că «Megalopolis» va fi cu atât mai greu de finanțat cu cât îl fac mai personal și mai fidel visului meu”.
Intriga din „Megalopolis” rămâne, deocamdată, un mister. Coppola a precizat cândva că va fi o poveste în tradiția unei epopee romane, dar plasată într-o versiune utopică a orașului New York, numită New Rome.
GQ a descris proiectul drept „o poveste de dragoste care este și o investigație filosofică asupra naturii omului”.
Pentru a finanța proiectul, Coppola va aloca 120 de milioane de dolari din fonduri proprii. Regizorul „a vândut o parte semnificativă din imperiul său viticol, astfel încât să poată folosi o parte din bani ca garanție pentru a-și putea realiza, în sfârșit, filmul”.
„Ei bine, dacă aș fi Disney sau Paramount sau Netflix, a spus Coppola, și ar trebui să strâng 120 de milioane de dolari, să accept proiectul și să plătesc oamenii, cum aș face-o? Toți procedează în același fel. Mă întreabă: «Ai vreo garanție să ne oferi?». «Da, acum am o garanție»”.
Suma de 120 de milioane de dolari este una imensă, dar Coppola a spus: „Nu este ca și cum ar fi valoarea mea totală. Le-am lăsat o moștenire consistentă tuturor copiilor mei. Și apoi, cea mai mare valoare sunt ei înșiși, cel mai important lucru pe care l-au primit moștenire este reprezentat de priceperea și de talentul lor. Ei nu vor avea probleme. Toți sunt foarte capabili. Și au Inglenook, crama familiei, asupra căreia nu apasă niciun credit”.
Când GQ a întrebat dacă autofinanțarea proiectului „Megalopolis” ar putea repeta experiența de la „One From the Heart” (1981), un eșec la încasări după care Coppola a petrecut ani de zile restituind banii băncii, regizorul a răspuns: „Nu-mi pasă câtuși de puțin de impactul financiar al filmului. Nu înseamnă nimic pentru mine”.
Proiectul „Megalopolis” se află, deocamdată, în dezvoltare. Francis Ford Coppola nu a anunțat încă o dată de începere a filmărilor.
Un regizor trecut prin multe
Francis Ford Coppola a avut probleme imense în cazul mai tuturor capodoperelor sale. Azi, „Conversația” (1974), laureat cu Palme d’Or și cu Premiul juriului ecumenic la Cannes, în 1974, și nominalizat la trei Oscaruri și patru Globuri de Aur în 1975, e considerat unul dintre cele mai strălucite filme ale sale și „unul dintre cele mai bune filme de spionaj ale tuturor timpurilor”. Totuși, deși Coppola a scris scenariul la mijlocul anilor ’60, abia după ce „Nașul” (1972) a avut încasări record studiourile Paramount au acceptat să finanțeze „Conversația”.
La „Apocalipsul acum” (1979), recompensat cu două Oscaruri, șase nominalizări, trei Globuri de Aur și două BAFTA, filmările programate pentru șase săptămâni au durat un an și patru luni. Francis Ford Coppola a investit în film 7 milioane de dolari din banii proprii, și-a ipotecat casa, mașina și crama din Napa Valley și a garantat totul cu încasările de la „Nașul”, a slăbit 45 de kg și a amenințat de câteva ori că se sinucide.