Homepage  / Știri

Începe Festivalul de la Cannes 2022. Care sunt principalele atracții ale ediției de anul acesta

Începe Festivalul de la Cannes 2022. Care sunt principalele atracții ale ediției de anul acesta

de Andreea Hentea,

Festivalul Internațional de Film de la Cannes (desfășurat între 17 și 28 mai) se pregătește să strălucească. Mari vedete vin pe covorul roșu, iar competiția are filme tentante și nume ilustre.

[toc]

Cannes 2022 se anunță exuberant

După ce a depășit dificultățile aduse de cei doi ani de pandemie, a 75-a ediție a prestigiosului festival va avea o competiție strânsă, în care vor concura filmele unor regizori ca David Cronenberg, Arnaud Desplechin, Jean-Pierre și Luc Dardenne, James Gray, Hirokazu Kore-eda, Ruben Östlund, Kelly Reichardt sau Claire Denis.

David Cronenberg, care uimea Cannes-ul cu „Crash” (1996) sau „eXistenZ” (1999), nu încetează să șocheze și să surprindă. „Crimes of the Future”, noul său film, se anunță unul dintre cele mai spectaculoase ale ediției. Povestea îi are în rolurile principale pe Léa Seydoux, Viggo Mortensen și Kristen Stewart și se petrece într-un viitor nu foarte îndepărtat, în care oamenii se metamorfozează în funcție de mediu, iar intervențiile chirurgicale sunt noul fetiș și o formă particulară de artă.

„Artistul Saul Tenser (Viggo Mortensen) se concentrează pe propria condiție umană, așa cum facem cei mai mulți dintre noi. Accentul este pus pe propriul său corp și pe potențialul de creativitate pe care acesta pare să-l exprime. Este o inversare interesantă a procesului normal de exprimare artistică. Acesta este trucul filmului”, a spus David Cronenberg despre filmul său, într-un interviu recent acordat publicației Deadline.

Întrebat dacă se așteaptă și de data aceasta la o reacție precum cea de după filmul „Crash” (drama care a scandalizat festivalul în 1996, s-a aflat în competiția pentru Palme d’Or și a primit Premiul special al Juriului – n.r.), regizorul a adăugat: „Chiar dacă vor simți repulsie, nu cred că oamenii vor fi revoltați, cum au fost cu «Crash». S-ar putea să simtă repulsie până în punctul în care vor dori să plece din sală, dar nu este același lucru cu a fi revoltați. Totuși, nu am idee cu adevărat ce se va întâmpla”.

Cineastul a mai spus: „Nu sunt crispat. Aștept cu nerăbdare să văd cum va fi, pentru că faci un film pentru ca oamenii să reacționeze la el. Și, ca de obicei, și am spus asta de multe ori, nu fac un film pentru a șoca oamenii sau a-i ataca. Spun doar: «Acestea sunt lucrurile pe care le-am observat. Acestea sunt ideile care mi-au venit. Acestea sunt visele care m-au tulburat. Vi le arăt. Le puteți interpreta după cum doriți. Cred, doar, că ați putea fi interesați să experimentați aceste lucruri, așa cum le-am experimentat eu”.

Cannes 2022, o competiție seducătoare

În competiție se află și „Frère et soeur”, filmul lui Arnaud Desplechin („Regii și Regina”, „Trei amintiri din tinerețe, „Fantomele lui Ismael”). Povestea are în centru doi frați. Alice (Marion Cotillard) este actriță, iar Louis (Melvil Poupaud) este profesor și poet. Cei doi nu-și mai vorbesc de douăzeci de ani și se evită reciproc cât pot, iar Alice chiar își urăște cu putere fratele. Moartea părinților îi va obliga însă să se reîntâlnească. Scenariul este scris de Arnaud Desplechin și Julie Peyr, iar în film mai joacă Golshifteh Farahani, Benjamin Siksou, Patrick Timsit, dar și talentata noastră actriță Cosmina Stratan (premiată la Cannes în 2012 pentru rolul Voichiței din „După dealuri”, debutul ei în lungmetraj).

Un alt film care concurează cu acestea este „The Stars At Noon”, noul film regizat de Claire Denis, cu Joe Alwyn și Margaret Qualley. Acțiunea este plasată în 1984, în timpul Revoluției din Nicaragua. Un misterios afacerist englez și o jurnalistă americană se îndrăgostesc și fug din țară după ce sunt implicați într-un labirint de conspirații.

Tot în competiție se mai află comedia dramatică „Showing Up”, regizată de Kelly Reichardt. Aceasta are în centru o sculptoriță (Michelle Williams) împărțită între noua sa expoziție și dramele zilnice ale fraților și prietenilor ei.

Armageddon Time”, cu Anthony Hopkins, Jeremy Strong și Anne Hathaway, scris și regizat de James Gray, descrie maturizarea în Queens, în anii ’80, în America epocii pre-Reagan.

În fine, „Les Amandiers”, regizat de Valeria Bruni Tedeschi, propune o poveste plasată la sfârșitul anilor ’80. Eroii săi sunt Stella, Victor, Adèle și Etienne, patru tineri de douăzeci de ani care dau examen de admitere la celebra școală de actorie creată de Patrice Chéreau și Pierre Romans, Théâtre des Amandiers, din Nanterre. Lansați cu viteză maximă în viață, clocotind de pasiune și iubire, ei vor trăi împreună punctul de cotitură al vieții lor, dar și prima lor tragedie. În film joacă Louis Garrel („Redutabil”, „J’accuse”), Nadia Tereszkiewicz („Zece la sută”) și Zoé Adjani, fiica regizorului Eric Adjani și nepoata celebrei Isabelle Adjani.

Tom Cruise, omagiat pentru întreaga sa carieră la Cannes 2022

Unul dintre evenimentele cele mai sonore ale festivalului va fi retrospectiva Tom Cruise.

Actorul american va fi omagiat pentru întreaga carieră, după care va asista la proiecția așteptatului „Top Gun: Maverick”, descris de Variety drept „blockbusterul planetar la care Thierry Fremaux, directorul Festivalului de la Cannes, visa încă din 2020”.

Baz Luhrmann revine la Cannes, cu „Elvis”

Un alt eveniment special este reprezentat de întoarcerea efervescentului regizor australian Baz Luhrmann la festival, cu noul său film.

Pe 10 mai 1992, cineastul își prezenta la Cannes filmul de debut, „Strictly Ballroom”. Acum, Baz Luhrmann revine, cu impresionantul film biografic „Elvis”, cu Austin Butler și Tom Hanks.

Filmul este precedat deja de laude numeroase, iar Priscilla Presley, văduva legendarului cântăreț, care a văzut deja filmul, a spus că este „o poveste adevărată, relatată strălucit”, și că portretizarea fostului ei soț, în film, de către Austin Butler, este „excepțională”. Actrița a fost impresionată și de finețea cu care Tom Hanks a surprins personalitatea cu multiple nuanțe a lui Tom Parker, cel care își spunea „Colonelul” și care a fost impresarul lui Elvis Presley. Ea a lăudat filmul pentru realizarea sa artistică, dar și pentru „acuratețea cu care a redat evenimentele reale din viața ei”.

Regizorul ucrainean Sergei Loznitsa va participa la festival cu documentarul „The Natural History of Destruction”, prezentat în cadrul unor proiecții speciale. Filmul pornește de la cartea scriitorului german Winfried Georg Sebald, care examinează percepția fenomenului de distrugere în masă a populației civile germane în literatura europeană postbelică.

În deschiderea festivalului va rula comedia cu zombie „Final Cut”, regizată de Michel Hazanavicius, cu Bérénice Bejo și Romain Duris. Posterul festivalului omagiază neuitatul film al lui Peter Weir „The Truman Show” (1998), cu Jim Carrey.

Români la Cannes 2022

Competiția ne va rezerva și nouă multe emoții. Filmul „R.M.N.”, noul lungmetraj al regizorului Cristian Mungiu, a fost selecționat în competiția oficială. Este a șasea prezență la Cannes și a cincea în selecția oficială a cineastului român, deosebit de apreciat la prestigiosul festival. Cristian Mungiu a primit Palme d’Or pentru filmul „4 luni, 3 săptămâni și 2 zile” (2007), premiul pentru cel mai bun scenariu pentru filmul „După dealuri” (2012) și premiul pentru cea mai bună regie pentru filmul „Bacalaureat” (2016). Regizorul român a fost prezent la Cannes încă de la lungmetrajul său de debut, „Occident” (2002), care a fost invitat să participe la festival în secțiunea Quinzaine des Réalisateurs. În 2013, regizorul Cristian Mungiu a fost membru al juriului Festivalului de la Cannes, prezidat de Steven Spielberg, iar anul trecut a fost invitat la festival în calitate de președinte al juriului secțiunii Semaine de la Critique.

„R.M.N.” va avea premiera mondială pe 21 mai, la ora 21.30. Avanpremiera filmului în România va avea loc pe 2 iunie, la Sala Palatului din București, de la ora 19.00, și va fi deschisă publicului. Din 3 iunie, filmul va intra în cinematografele din România, iar proiecții speciale vor avea loc, în prezența echipei, în diferite orașe în țară.

De asemenea, filmul „Metronom”, debutul în regie al lui Alexandru Belc, a fost selectat în secțiunea Un certain regard. Acțiunea acestuia este plasată în timpul legendarei finale a Cupei Davis din 1972, în care Ion Țiriac și Ilie Năstase au jucat contra echipei Americii. Pe fundalul celebrei competiții, doi liceeni se iubesc și scriu scrisori la emisiunea „Metronom” de la Europa Liberă. Când băiatul primește aprobarea pentru plecarea din țară, alături de familie, cei doi adolescenți știu că urmează despărțirea. Însă ultimele zile împreună le hotărăsc întregul destin.

„Este o perioadă pe care am cunoscut-o la început prin muzică: Janis Joplin, Doors, Mircea Florian… Filmul e povestea unei generații care a râvnit la libertate, o generație pusă la încercare de regimul comunist al anilor ‘70. E o poveste de iubire între doi adolescenți, dar și o poveste personală despre trădare, libertate, iertare”, a spus Alexandru Belc, regizorul și scenaristul filmului.

Scurtmetrajul „Potemkiniștii”, scris și regizat de Radu Jude, a fost selectat în secțiunea Quinzaine des Réalisateurs. Filmul are în centru un sculptor (interpretat de Alexandru Dabija) care își dorește să realizeze o lucrare inspirată de gestul de sfidare la adresa Rusiei făcut în 1905 de marinarii de pe Crucișătorul Potemkin. Regizorul și scenaristul Radu Jude a mai fost prezent la Festivalul de la Cannes cu scurtmetrajul „Trece şi prin perete” (2014), selectat, de asemenea, în secţiunea Quinzaine des Réalisateurs, iar excelentul său lungmetraj de debut, „Cea mai fericită fată din lume” (2009) a fost prezentat la festival în cadrul unui program al asociației ACID (Agence du Cinéma Independant pour sa Difussion), creată pentru promovarea filmelor independente.

Juriile festivalului de la Cannes 2022

Președintele juriului va fi Vincent Lindon (premiat la Cannes, în 2015, pentru rolul din „Legea pieței” și interpret în filmul „Titane”, câștigătorul Palme d’Or de anul trecut). Este primul actor francez desemnat în această poziție după Isabelle Huppert, în 2009.

În anii aniversari, juriul festivalului a fost mereu condus de celebrități ale Franței, de la Yves Montand, la a 40-a ediție ( în 1987), la Gérard Depardieu, la a 45-a (în 1993) și la Isabelle Adjani, la a 50-a (în 1997). Din juriu mai fac parte actrițele Rebecca Hall, Deepika Padukone, Noomi Rapace și Jasmine Trinca și regizorii Asghar Farhadi, Ladj Ly, Jeff Nichols și Joachim Trier.

Juriul secțiunii Un Certain Regard va fi prezidat de actrița italiană Valeria Golino, cel al secțiunii Caméra d’Or de actrița spaniolă Rossy de Palma, iar juriul secțiunii de film documentar, L’Œil d’or, va fi condus de regizoarea Agnieszka Holland.

Și un Palme d’Or onorific

Dacă la ediția de anul trecut trofeul a fost primit de Jodie Foster, anul acesta Forest Whitaker va primi premiul Palme d’Or onorific. Trofeul îi va fi acordat actorului pentru „parcursul său artistic strălucitor, personalitatea sa extraordinară, precum și pentru implicarea sa umanitară discretă, dar puternică, față de problemele cheie ale prezentului”.

Cu această ocazie, filmul „For the Sake of Peace”, produs de Forest Whitaker și regizat de Christophe Castagne și Thomas Sametin, va beneficia de o proiecție specială, pe 18 mai. Actorul american a ajuns pentru întâia oară la Cannes în 1988, când a primit premiul pentru Cel mai bun actor pentru rolul celebrului saxofonist de jazz Charlie Parker din „Bird”, regizat de Clint Eastwood.

„Cu treizeci și patru de ani în urmă, participarea la Cannes mi-a schimbat viața și mi-a confirmat că am luat decizia corectă de a mă conecta cu oamenii prin film. Este întotdeauna un privilegiu să mă întorc la acest festival frumos, atât pentru a-mi arăta filmele, cât și pentru a fi inspirat de mulți dintre cei mai mari artiști ai lumii. Mă simt incredibil de onorat să fiu sărbătorit ca parte a acestei importante a 75-a aniversări a festivalului”, a declarat Forest Whitaker.

Selecția oficială a festivalului de la Cannes, ediția 2022:

Secțiunea Competiție:

  • „Les Amandiers”, regia: Valeria Bruni Tedeschi
  • „Holy Spider”, regia: Ali Abbasi
  • „Crimes of The Future”, regia: David Cronenberg
  • „Stars At Noon”, regia: Claire Denis
  • „Frère Et Soeur”, regia: Arnaud Desplechin
  • „Tori And Lokita”, regia: Jean-Pierre și Luc Dardenne
  • „Armageddon Time”, regia: James Gray
  • „Close”, regia: Lukas Dhont
  • „Broker”, regia: Hirokazu Kore-eda
  • „R.M.N.”, regia: Cristian Mungiu
  • „Triangle Of Sadness”, regia: Ruben Östlund
  • „Showing Up”, regia: Kelly Reichardt
  • „Decision To Leave”, regia: Park Chan-wook
  • „Nostalgia”, regia: Mario Martone
  • „Tchaikovski’s Wife”, regia: Kirill Serebrennikov
  • „Boy From Heaven”, regia: Tarik Saleh
  • „Leila’s Brothers”, regia: Saeed Roustaee
  • „Eo”, regia: Jerzy Skolimowski

Secțiunea Quinzaine des Réalisateurs:

  • „L’envol”, regia: Pietro Marcello (film proiectat în deschiderea secțiunii)
  • „El agua”, regia: Elena Lopez Riera
  • „1976”, regia: Manuela Martelli
  • „Le Barrage”, regia: Ali Cherri
  • „Les Années Super 8”, regia: Annie Ernaux et David Ernaux-Briot
  • „Ashkal”, regia: Youssef Chebbi
  • „Les Cinq Diables”, regia: Léa Mysius
  • „De Humani Corporis Fabrica”, regia: Véréna Paravel et Lucien Chastaing-Taylor
  • „La dérive des continents (au sud)”, regia: de Lionel Baier
  • „Enys Men”, regia: Mark Jenkin
  • „Falcon Lake”, regia: Charlotte Le Bon
  • „Fogo-Fatuo”, regia: Joao Pedro Rodrigues
  • „Funny Pages”, regia: Owen Kline
  • „God’s Creatures”, regia: Anna Rose Holmer și Saela Davis
  • „Les Harkis”, regia: Philippe Faucon
  • „Men”, regia: Alex Garland (Séance Spéciale)
  • „La Montagne”, regia: Thomas Salvador
  • „Pamfir”, regia: Dmytro Sukholytkyy-Scobchuk
  • „Revoir Paris”, regia: Alice Winocour
  • „Sous les figues”, regia: Erige Sehiri
  • „Un beau matin”, regia: Mia Hansen Love
  • „Un Varon”, regia: Fabian Hernandez
  • „Le Parfum Vert”, regia: Nicolas Pariser (film de clôture)

Secțiunea Un certain regard

(filmele notate cu * desemnează debutul în regie al respectivilor cineaști, eligibil pentru premiul Camera d’Or):

  • „Les Pires”, regia: Lisa Akoka, Romane Gueret *
  • „Burning Days”, regia: Emin Alper
  • „Metronom”, regia: Alexandru Belc *
  • „All The People I’ll Never Be”, regia: Davy Chou
  • „Sick Of Myself”, regia: Kristoffer Borgli
  • „Domingo And The Mist”, regia: Ariel Escalante Meza
  • „Plan 75”, regia: Hayakawa Chie *
  • „Beast”, regia: Riley Keough, Gina Gammell *
  • „Corsage”, regia: Marie Kreutzer
  • „Butterfly Vision”, regia: Maksim Nakonechnyi *
  • „The Silent Twins”, regia: Agnieszka Smocynska
  • „The Stranger”, regia: Thomas M. Wright
  • „Joyland”, regia: Saim Sadiq *
  • „Rodeo”, regia: Lola Quivoron *
  • „Godland”, regia: Hlynur Palmason

Secțiunea Cannes première

  • „Nos Frangins”, regia: Rachid Bouchareb
  • „Nightfall”, regia: Marco Bellocchio
  • „Dodo”, regia: Panos H. Koutras
  • „Irma Vep” (series), regia: Olivier Assayas

Filme prezentate în afara competiției

  • „Final Cut”, regia: Michel Hazanavicius
  • „Top Gun: Maverick”, regia: Joseph Kosinski
  • „Elvis”, regia: Baz Luhrmann
  • „Novembre”, regia: Cédric Jimenez
  • „Three Thousand Years Of Longing”, regia: George Miller
  • „Mascarade”, regia: Nicolas Bedos

Secțiunea Midnight Screenings

  • „Hunt”, regia: Lee Jung-Jae
  • „Moonage Daydream”, regia: Brett Morgen
  • „Fumer Fait Tousser”, regia: Quentin Dupieux

Secțiunea Special Screenings

  • „All That Breathes”, regia: Shaunak Sen
  • „The Natural History of Destruction”, regia: Sergei Loznitsa
  • „Jerry Lee Lewis: Trouble In Mind”, regia: Ethan Coen

Citește și:

Urmărește-ne pe Google News

Lasă-ne emailul tău ca să-ți trimitem zilnic cele mai importante articole scrise de jurnaliștii TVMANIA

Abonează-te
buton