Homepage  / Știri / Televiziune

Irina Păcurariu despre „Reţeaua de idoli”: „Internetul funcționează cu o mentalitate de sat”

Irina Păcurariu despre „Reţeaua de idoli”: „Internetul funcționează cu o mentalitate de sat”

de Redactia Tvmania

Luna asta, la TVR 2 în fiecare sâmbătă și duminică, de la ora 18.00, Irina Păcurariu (50 de ani) ne invită să descoperim „Reţeaua de idoli”, cea în care faima se contorizează în like-uri.

TVmania: Ce e „Reţeaua de idoli”?

Irina Păcurariu: Proiectul își propune să le arate celor tineri, prezenți activ cu #like și #follow în emisiune, că există viață și dincolo de ecranul unui telefon sau a unei tablete și că viața despre care vorbim e una care chiar merită trăită cu intensitate. Într-o epocă în care generația nouă citește din ce în ce mai mult, dar mai ales status-uri de pe net, și în care idolii apar în funcție de # (hashtag), emisiunea vine cu acești performeri incontestabili. La finalul fiecărui portret de personalitate, vor fi uneori 5-10 minute de dialog cu 2-3 adolescenți, care vor comenta, cu mintea și din perspectiva lor, replici și situații evocate de personalitatea din emisiune. Alteori voi vorbi chiar cu vedete ale internetului, unii pe care online-ul i-a făcut celebri, sau, dimpotrivă, cu profesioniști care la un moment dat au ales să își extindă influența și să își consolideze carierele pe net.

TVmania: De ce ai folosit cuvântul „idoli”?

Irina Păcurariu: Când Andy Warhol a prezis tuturor un moment 15 minute de faimă, a emis o idee valabilă, însă a estimat eronat perioada. În ultimul deceniu, am văzut o democratizare a celebrității; faima a devenit mai accesibilă și, totuși, mai puternică decât oricând. Internetul funcționează cu o mentalitate de sat, una în care nișele anterior izolate pot deveni fenomene globale hiper-specializate. Există zeități de cultură pop printre artiști, cântăreți și actori, lucru de înțeles, dar și pentru contorsionim, bucle de păr, machiaj, producția de slime și chiar sunetele liniștitoare ale lui Putty Silly (o plastilină teribil de populară). Cine sunt acești oameni obișnuiți – transformați în mega-influenceri? Și cum se întâmplă acest lucru? Știu multă lume care și-ar dori să iasă cu orice preț din anonimat, dar seria de interviuri pe care v-o propun este cu și despre oameni care nu caută o soluție pentru celebritate, ei pur și simplu tac și fac. E sau nu valabil ce se spune? Performanța trece testul popularității? Emoția are șansă la un #like? Ce e de urmărit? Cum e să asculți idolii de facto, nu pe cei creați de rețelele de socializare?

TVmania: Ce influenceri/performeri vei avea în emisiune?

Irina Păcurariu: N-aș spune acum decât că voi avea performeri de necontestat. Oameni care au făcut cariere incredibile. Români care au făcut averi colosale sau care adună mulțimi impresionante sau fac spectacole cu casa închisă în toată lumea, antreprenori de cel mai mare calibru din IT sau care pur și simplu au fost primii în domeniile lor. Emisiunea este despre români NUMBER ONE, văzuți și prin ochii unei generații de la care sperăm cu toții că va reuși ce nu ne-a ieșit nouă. Și care răspunde la alt tip de mesaj decât cel pe care îl trimite de obicei o emisiune de televiziune.

TVmania: A fost greu să-i aduci în fața camerei de filmat?

Irina Păcurariu: Depinde de perspectivă, principiul meu este că cei mai valoroși dintre interlocutori sunt cei care se lasă convinși greu și niciodată nu e simplu cu asemenea personalități. Asta nu m-a încurcat nicodată, adevărata provocare este alta. Să aflu prin interviurile mele ce nu au mai spus nimănui. De exemplu, ați surprins-o pe Mirela Retegan, omul puternic pe care aparent nu-l doboară nimic, plângând? Știați că Andrei Șerban a demisionat de la Columbia University, unde conducea catedra de teatru. Și, de ce? Sau ce-i trecea prin minte lui Marius Manole în apartamentul de bloc comunist unde a crescut? Sau că Hospice, Casa Speranței, are ca CEO o fată superbă, care a demisionat de la cea mai mare companie de produse de frumusețe din lume ca să se întâlnească zilnic cu suferința și cu lupta pentru supraviețuire? Și multe, multe altele.

TVmania: Ce lucruri ai aflat de la ei despre viața pe net?

Irina Păcurariu: Viața de pe net e competitivă, asta fără îndoială. Ei postează, tu alegi – așa funcționează această industrie. Dincolo de ironie ieftină, apropos de derizoriul unora dintre temele abordate, risc să spun că cei care fac o carieră din blog-uri, vlog-uri sau site-uri personale muncesc pe rupte. În online nu reziști dacă faci pauze, cei care te urmăresc vor mereu ceva nou, proaspăt, altfel.

TVmania: De ce ai ales să „împănezi” emisiunea cu comentariile unor adolescenți? Sunt aceștia cei mai influențabili consumatori de net? Sau, dimpotrivă, știu mai bine ca adulții să se descurce printre paginile virtuale?

Irina Păcurariu: Normal că sunt principalii consumatori, cei care investesc timp și s-au născut digitalizați. Pentru ei, internetul este prima sursă de informație și divertisment. Asta îi face puternici și vulnerabili în aceeași măsură și lor trebuie să le dăm aceste modele, soluții de viață… mai ales când societatea revendică exact această criză de mentorat. Media oricum e departe de a face exces de zel în a descoperi și experimenta cu predilecție astfel de personalități.

TVmania: Copiii tăi au acces la internet?

Irina Păcurariu: Da, la noi a fost democrație în domeniu. Dar, poate mai ales pentru că viața lor e aproape de natură, nu pot spun că există o dependență bolnăvicioasă. Contrar mainstream-ului, nu urmăresc vlog-eri, nu au reflexul de a sta continuu pe chat etc. Aș spune că suntem norocoși. Carina e interesată mai degrabă de informații din zona de design, arhitectură, care o pasionează mult și din care vrea să facă și o meserie. E foarte discretă și pe Facebook și în Instagram. Petra încă nu are conturi… cu ea am o altă problemă. Îi place să se uite la știri, nu glumesc, e chiar dependentă de informație, chiar mai tare decât mine, care prefer să îmi adun de peste tot știrile și să am un top al meu la finalul zilei, nu prea mai am răbdare cu topica jurnalelor clasice..

TVmania: Câte ediții va avea primul sezon?

Irina Păcurariu: Vor fi 8 ediții.

TVmania: Va fi și un al doilea sezon?

Irina Păcurariu: E devreme să tragem concluzii. De ce nu? Pariul este deocamdată să aduci cât mai mulți dintre oamenii tineri față în față cu modele din emisiune și sunt bucuroasă de colaborarea cu unul dintre cei mai dinamici și mai populari producători de telefonie din lume, care va promova proiectul și îi va fi partener. Vom provoca publicul la un concurs, pentru a-l fideliza și a declanșa o interacțiune concretă. Dealtfel cel mai nou model de telefon al companiei, cotat ca performer pentru photo-video, va fi și premiul seriei.

TVmania: Ce alte proiecte mai ai în lucru?

Irina Păcurariu: Lucrez și la un documentar despre români care trăiesc în preajma Papei Francisc și care vor dezvălui valențe ale umanității lui speciale. Am filmat câțiva oameni foarte speciali la Vatican și în Roma, nu neapărat clerici, ale căror vieți sunt schimbate fundamental de întâlnirea cu Sanctitatea Sa. Se va difuza la TVR 1 în zilele vizitei apostolice pe care Papa Francisc o va efectua în România între 31 mai – 2 iunie, eveniment la care voi face și relatările în direct de la Iași.

 

Urmărește-ne pe Google News

Lasă-ne emailul tău ca să-ți trimitem zilnic cele mai importante articole scrise de jurnaliștii TVMANIA

Abonează-te
buton