Iuri Gagarin şi-a pierdut viaţa într-un accident aviatic în 1968, la şapte ani după ce a devenit primul om din spaţiu. Circumstanţele morţii sale timpurii încă ridică semne de întrebare şi sunt analizate în documentarul „Ultimele zile din viaţa unui simbol”, difuzat astăzi, de Discovery Investigation, de la ora 21.10.
.
Pãmântul este albastru”, anunţa Iuri Gagarin pe 12 aprilie 1961, în timpul primului zbor efectuat de un om pe orbită. Locotenentul rus a ajuns peste noapte un erou naţional şi o celebritate internaţională. Şapte ani mai târziu, la doar 34 de ani, pierea într-un accident aviatic asupra căruia autorităţile sovietice au preferat să păstreze discreţia.
.
După evenimentul care a întors toate privirile asupra URSS, Gagarin a început să călătoreascã prin lume pentru a-şi povesti experienţa, în paralel cu promovarea realizărilor comuniştilor. Oficialii sovietici au încercat să-l ţină la sol, astfel încât eroul naţional să nu-şi piardă viaţa într-un accident.
Însă pasiunea pentru zbor a lui Iuri Gagarin, deprinsă pe când acesta era copil, nu putea fi stăvilită. Primul cosmonaut al lumii şi-a început recalificarea ca pilot de vânătoare şi, pe 27 martie 1968, MIG-ul cu care efectua, alături de instructorul de zbor Vladimir Sereghin, o misiune de rutină s-a prăbuşit la 200 de km de Moscova.
Din moment ce varianta erorii umane aducea în discuţie abilităţile de pilot ale primului om trimis de ruşi în spaţiu, Partidul Comunist a decis să nu facă publice rezultatele cercetărilor. Locul lăsat gol de autorităţi a fost umplut de diverse teorii. Igor Kuzneţov, fost locotenent în Forţele Aeriene Sovietice, a studiat nouă ani cauzele accidentului şi a conchis că de vină a fost carlinga avionului, care nu era închisă ermetic.
Când şi-au dat seama că se află în pericol, piloţii au coborât prea repede şi şi-au pierdut cunoştinţa. Alte teorii ceva mai exagerate arată că Gagarin ar fi devenit atât de popular, încât reprezenta o ameninţare pentru comunişti, care s-ar fi descotorosit de el, sau că a murit cu trei săptãmâni înainte, în timpul unei încercări de aselenizare. Există şi câţiva oameni tentaţi să creadă că Iuri Gagarin pilota avionul de vânătoare în stare de ebrietate.
.
În martie 2003, documente ruseşti declasificate arătau cã KGB a întreprins propria anchetă, în paralel cu celelalte trei oficiale – una guvernamentală şi două militare. Raportul securiştilor ruşi aruncă vina pe personalul de la sol. Un controlor de trafic i-ar fi dat lui Gagarin informaţii greşite despre starea vremii şi operatorii au lăsat din greşeală sau nepăsare rezervoarele externe de combustibil ataşate de avion.
În consecinţă, investigaţia arată că avionul pilotat de Gagarin a intrat în vrie după coliziunea cu o pasăre sau schimbarea bruscă a direcţiei pentru evitarea unui alt avion, iar erorile prezentate mai sus nu le-au permis piloţilor să-l stabilizeze la timp.