Modifica setarile cookie
Homepage  / Timp liber

Les Films de Cannes 2022. Cristian Mungiu îți recomandă „crema” selecției din acest an

de Doinel Tronaru,

Vineri, 21 octombrie, începe noua ediție a prestigiosului festival Les Films de Cannes à Bucarest, cea de-a 13-a de până acum. Celebrul regizor premiat cu Palme d’Or pe Croazetă, Cristian Mungiu, inițiatorul și directorul festivalului, a acceptat invitația revistei “TV Mania” și a ales 5 filme “de suflet” de la această ediție a manifestării.

Așteptarea cinefililor, dar și spectatorilor obișnuiți, ia sfârșit: cel mai mare și prestigios festival cinematografic al toamnei, evenimentul cultural al acestei perioade, Les Films de Cannes à Bucarest, mai are puțin și demarează, “pornește motoarele” pentru următoarele 10 zile.

Deschiderea are loc vineri seară, la Cinema Muzeul Ţăranului, cu filmul “Metronom”, un debut extraordinar, premiat deja anul acesta pe Croazetă.

Cifra 13 asigură o frumoasă “tradiție”

Festivalul acesta, mai întâi bucureștean, apoi și cu “extensii” în principalele centre urbane ale țării (și, mai nou, online), a început – așa cum spune și titulatura actualei ediții: LFDC13 – acum 13 ani, în anul 2010, mai întâi mai modest, cu mijloace mai reduse, apoi a crescut și s-a dezvoltat de la an la an.

Succesele și premiile tinerilor regizori de film români la festivalurile internaționale de profil, și mai ales la prestigiosul Cannes, cereau ca filmele prezentate acolo, “crema” cinematografului mondial, să ajungă și sub ochii publicului românesc, și aceasta într-un mod grupat și organizat.

“Crescând într-un an ca alții în 10”

Cel care a “luat taurul de coarne” atunci, inițiind acest festival, a fost regizorul român Cristian Mungiu, singurul compatriot premiat cu Palme d’Or, distincția supremă a festivalului, la Cannes, în anul 2007, pentru celebrul film “4 luni, 3 săptămâni și 2 zile”. Mungiu și-a pus “la bătaie” toate relațiile căpătate în acei ani și a reușit să aducă la București nu numai toate filmele premiate pe Croazetă, ci și la alte festivaluri mondiale de prestigiu, precum Veneția sau Berlin.

După cum spuneam, la început festivalul a fost organizat cu mijloace mai modeste, improvizate, după cum povestea însuși regizorul la un moment dat, el fiind nevoit, de exemplu, să ia invitații de la aeroport cu mașina proprie. De la an la an, însă, festivalul Les Films de Cannes à Bucarest a crescut și s-a extins, devenind practic cel mai important festival de film bucureștean, evenimentul necontestat și mult-așteptat al toamnei artistice în Capitală.

Cea de-a 13-a ediție a festivalului Les Films de Cannes à Bucarest (LFDC13) se va desfășura în perioada 21-30 septembrie, în trei locații bucureștene: Cinema Elvire Popesco, Cinema Muzeul Țăranului și Cinemateca Eforie.

Biletele se află în vânzare pe site-ul Eventbook, iar programul complet al festivalului poate fi consultat pe www.filmedefestival.ro

“Un film sublim de frumos”

Debutul “oficial” și Gala de deschidere a LFDC au loc în seara de vineri, 21 octombrie, de la ora 19.30, la Cinema Muzeul Ţăranului, cu filmul “Metronom” (România, 2022), în regia tânărului Alexandru Belc (42 de ani). Filmul a câștigat anul acesta premiul pentru regie al secțiunii Un Certain Regard a Festivalului de la Cannes, în care a fost selectat și a fost difuzat.

Am scris de fiecare dată când am avut ocazia despre acest film, care este socotit un debut excepțional (în ficțiune, pentru că regizorul a mai realizat un documentar de lungmetraj, “Cinema, mon amour”, în 2015), având deja cronici extrem de elogioase: “Acest debut stilizat, lent şi cu o imaginaţie bogată e mult mai mult decât o versiune românească la Romeo şi Julieta”, scrie “Variety”, iar publicația The Upcoming îl numește un “film sublim de frumos”.

Un film despre “noi”

Așadar, un film mai mult decât așteptat, în care este vorba despre “noi”, generația care-a făcut școala înainte de căderea comunismului în 1989, fiind relatat un eveniment petrecut printre liceenii anului 1973, legat de emisunea muzicală “Metronom” a DJ-ului Cornel Chiriac de la Radio “Europa Liberă” (ulterior, Cornel Chiriac a fost asasinat în 1975, la 33 de ani).

Regizorul Alexandru Belc împreună cu echipa vor fi prezenți la această primă proiecție bucureșteană a “Metronom”-ului și vor discuta cu publicul la final. Filmul, care deci poate fi considerat un fel de “Liceenii” (marele succes comunist al lui Nicolae Corjos) reloaded, va intra în cinematografele din întreaga țară pe data de 4 noiembrie.

Trei “medalioane” de excepție

Multitudinea evenimentelor și proiecțiilor de la LFDC este însă mult mai impresionantă. Întotdeauna, la fiecare ediție a festivalului, unul dintre principalele puncte de atracție este prezența invitaților străini, regizori care-și prezintă filmele și susțin Q&A-uri sau specialiști care comentează filmele altora și susțin masterclass-uri la facultățile de film.

Luc Dardenne, Arnaud Desplechin, Stéphane Brizé sunt autorii pe care festivalul îi omagiază anul acesta prezentându-le, în premieră națională, cele mai noi filme, dar și alte titluri de referință din cariera lor, în trei retrospective (“medalioane”, totuși, mai exact – n. mea) cu adevărat speciale”, comunică organizatorii. Mai multe detalii pe site-ul specificat mai sus.

Q&A-uri cu mari personalități “pe bandă rulantă”

Alte două surprize ale LFDC13 sunt regizorii Thomas Salvador și Tarik Saleh, care își vor introduce filmele proprii în festival. Celebrul cineast belgian Luc Dardenne (frații Jean-Pierre și Luc Dardenne sunt de două ori câștigători ai Palme d’Or la Cannes) va susține un Q&A moderat de criticul de film Ionuț Mareș după proiecția filmului “Tori et Lokita” (cel mai nou al “fraților”) de pe 23 octombrie, de la ora 20.00, la Cinema Elvire Popesco.

Totodată, după premiera filmului său “Frère et Sœur” (ce va avea loc pe 22 octombrie, la ora 19.30, tot la Cinema Elvire Popesco), film aflat în competiție la Cannes 2022, Arnaud Desplechin, un alt cineast francez important, va susține un open talk moderat de același critic de film Ionuț Mareș. 

Omagiu PPP

În sfârșit, pentru că anul acesta s-a împlinit, pe 5 martie, un secol de la nașterea marelui cineast italian Pier Paolo Pasolini (1922-1975), o a patra retrospectivă se adaugă în programul Les Films de Cannes à Bucarest. “100 de ani de la nașterea unui geniu controversat”, scria site-ul Mubi, iar LFDC13 programează trei dintre titlurile celebre ale acestuia. Capodopere, atenție, de neratat, dacă nu sunteți încă familiar cu opera lui Pasolini!

Este vorba despre filmele “Accattone” (1962), scandalosul și revoluționarul debut al cineastului, care “rupe” definitiv cu canoanele neorealismului cinematografic italian, în care-și avea totuși sorgintea, “Evanghelia după Matei” (1964), o capodoperă a filmului cu tematică religioasă, și “Oedip rege” (1967), după tragedia lui Sofocle, exemplară combinație de mitologie, psihanaliză și auto-introspecție auctorială, la rândul lui unul dintre cele mai bune filme ale cineastului, turnat în nordul Africii, dar având în fundal… muzică tradițională românească, din Oltenia.

Conform organizatorilor, filmul “Il Vangelo secondo Matteo” va fi introdus de curatorul și istoricul de film Stefano Francia di Celle, împreună cu regizorul de film Andrei Ujică, iar proiecția va fi precedată de scurtmetrajul “2 Pasolini”, în regia lui Andrei Ujică, pe 21 octombrie, ora 18.30, la Cinemateca Eforie. De asemenea, acesta din urmă va introduce filmul “Accattone”, pe 22 octombrie, ora 14.00, tot la Cinemateca Eforie.

Tora 71

Mai semnalăm doar încă un eveniment special din bogata selecție a festivalului Les Films de Cannes de anul acesta. “După marele succes al ediţiei precedente cu 88 de minute cu Victor Rebengiuc, o gală care-şi propunea să aniverseze un artist legendar printr-o discuţie intimă şi pasionantă despre ale vieţii şi ale artei, acum spectatorii vor avea ocazia să o întâlnească pe minunata Tora Vasilescu”, au transmis organizatorii.

“La împlinirea a 71 de ani, Les Films de Cannes à Bucarest invită publicul la un eveniment care-i va pune în evidenţă toate faţetele personalităţii sale fascinante, intitulat 71 de minute cu Tora Vasilescu. Gala va fi precedată de proiecţia capodoperei lui Mircea Daneliuc, “Proba de microfon”, pe 26 octombrie la Cinemateca Eforie.”

Recomandările lui Mungiu

Pentru a ne descurca în acest “noian”, în acest “hățiș“ de filme, am apelat la nimeni altul decât regizorul Cristian Mungiu, care a avut amabilitatea să ofere cititorilor “TV Mania” o “selecție personală” de 5 filme, un fel de “crème de la crème” din actuala ediție a festivalului, însoțite de câteva “note” explicative.

1. “Evanghelia după Matei” (Italia-Franța, 1964), regia Pier Paolo Pasolini

“Nu, cinematograful nu s-a născut odată cu Tarantino în anii ’90, cum se mai întâmplă să creadă astăzi spectatorii mai tineri – ci cu o sută de ani mai devreme, răstimp în care s-au produs și cele mai interesante filme din istoria cinematografului. Așa că nu ratați Retrospectiva Pasolini, prilejuită de aniversarea a 100 de ani de la nașterea sa, și mai cu seamă Evanghelia după Matei, precedată de un scurtmetraj-omagiu al lui Andrei Ujică pentru regizorul italian și însoțită de o discuție între documentaristul român și criticul italian de film Stefano Francia di Celle – care sosește la București ca să prefațeze proiecțiile filmelor lui Pasolini.”

2. “Tori et Lokita” (Belgia-Franța, 2022), regia Jean-Pierre și Luc Dardenne

“Dacă nu l-ați auzit vreodată pe Luc Dardenne vorbind despre cum se naște cinematograful când filmele sunt rezultatul colaborării dintre doi regizori, atunci nu scăpați ocazia. Autori ai unor capodopere ca Rosetta sau Le Fils, frații Dardenne continuă să facă filme situate exclusiv în regiunea lor geografică, precum și în zona lor de interes social și uman. Tori și Lokita păstrează aceeași observație fină ca și precedentele lor filme, iar regizorul poate fi ascultat într-un masterclass după proiecția din data de 23 octombrie, de la ora 20:00, la Cinema Elvire Popesco.”

3. “Ennio” (documentar, Italia, 2021), regia Giuseppe Tornatore

“Un omagiu nostalgic adus cinematografului din perioada lui de glorie de dinainte de apariția platformelor, când emoția se năștea exclusiv în săli de cinema în care oameni așezați unii lângă ceilalți în întuneric oftau, zâmbeau sau plângeau ascultând muzica lui Morricone, care însoțea filmele iconice ale vremii. Filmul rulează în România în premieră în cadrul Les Films de Cannes à Bucarest, așa că nu-l ratați!”

4. “Frère et Sœur” (Franța, 2022), regia Arnaud Desplechin

“Arnaud Desplechin are tăria autorului care nu dorește să epateze, ci să construiască o lume foarte personală, bazată pe observații directe și pe o poezie pe care autorul o captează din intimitatea sa imediată și o transferă cu delicatețe pe ecran. Un film în care Cosmina Stratan dă replica lui Marion Cotillard și după care aveți ocazia să-l cunoașteți personal pe Arnaud Desplechin, într-o conversație despre cinema și filmele lui, deschisă întrebărilor.”

5. “La Montagne” (Franța, 2022), regia Thomas Salvador

Thomas Salvador

“Filmul lui Thomas Salvador e constituit din alt aluat decât majoritatea filmelor de festival de astăzi, fiind imun la temele sociale ale zilei și concentrat mai degrabă pe încercarea de a capta vraja non-verbală a lumii care ne înconjoară. Flirtând cu fantasticul, filmul ne amintește că viața trăită fără fast-forward te aduce mai aproape de sine. Regizorul, de o delicatețe asemănătoare cu cea a filmului, va fi prezent pentru a vorbi despre procesul lui de creație și ingeniozitatea de care a avut nevoie pentru a construi o lume fantastică fără ajutorul efectelor digitale.”

Urmărește-ne pe Google News
 
 

Lasă-ne emailul tău ca să-ți trimitem zilnic cele mai importante articole scrise de jurnaliștii TVMANIA

Abonează-te