Intrat recent pe Netflix, lungmetrajul rusesc „Cernobîl, 1986” (2021) oferă o nouă poveste a catastrofei, după celebra și multipremiata miniserie britanică „Chernobyl” (2019), creată de Craig Mazin, care a fost difuzată nu demult de HBO România.
Intrat recent pe Netflix, lungmetrajul rusesc „Cernobîl, 1986” (2021) oferă o nouă poveste a catastrofei, după celebra și multipremiata miniserie britanică „Chernobyl” (2019), creată de Craig Mazin, care a fost difuzată nu demult de HBO România.
Ambele producții urmăresc primele consecințe ale exploziei reactorului patru de la centrala nucleară Cernobîl, din Ucraina, în 1986, eforturile supraomenești ale pompierilor și soldaților de-a împiedica o nouă catastrofă, sacrificiile, panica, deciziile grupului de urgență constituit, pierderile și deruta care au urmat fatidicei zile.
Creat în 2021, lungmetrajul „Cernobîl, 1986” / „Chernobyl: Abyss”, regizat de Danila Kozlovski (care joacă și rolul principal, al ofițerului de pompieri Alexei Karpușin) readuce în prim plan accidentul cumplit din 1986, care a marcat atâtea vieți și a avut reverberații extrem de puternice în întreaga lume.
Vedem cum năucitoarea știre a accidentului se extinde printre autorități, cum radiațiile ucigătoare fac victime cu viteză, cum toate măsurile și procedurile cunoscute se dovedesc inutile în fața catastrofei reale. Cei implicați direct, pompierii care supraveghează reactoarele, sunt cei care intervin primii la datorie, dar ceea ce găsesc acolo depășește orice închipuire.
Dacă producția britanică premiată cu zece trofee Emmy și două BAFTA (printre multe altele) avansa teorii, analiza faptele concrete și nu se ferea de investigația socială și politică, filmul rusesc evită orice astfel de accente și construiește cu totul altfel povestea.
Începutul filmului ne conduce spre trecutul afectiv al acestui arătos, curajos și rebel Alexei Karpușin, prezentându-ne povestea de dragoste cu frumoasa Olga Savostina (Oksana Akinshina, pe care o putem vedea în prezent pe ecrane în drama SF „Sputnik”). Dacă în prima parte a poveștii totul tinde spre profilul psihologic al un tip frivol și capricios, care nu pare să-și găsească locul niciunde, din momentul producerii accidentului totul se schimbă, iar aparent superficialul Karpușin devine exponentul perfect al teribilului sacrificiu colectiv făcut atunci la Cernobîl.
Deși filmul rusesc nu indică vreo responsabilitate precisă pentru accident și nu pronunță verdicte, dimensiunea emoțională a dramei petrecute acum 35 de ani este intensă. Primul film rusesc care abordează subiectul catastrofei, „Cernobîl, 1986” arată, fie și printre rânduri, ce panică teribilă, pierderi, distrugeri și daune – directe și colaterale – a adus toată această tragedie.
Cu un lirism și chiar doze asumate de patetism tipice poveștilor slave, tinerii Danila Kozlovski și Oksana Akinshina (născuți cu un an înainte, respectiv un an după accidentul real) reușesc să transmită, măcar în parte, ce a însemnat fărâmarea visurilor și vieților eroilor lor.
Chiar dacă este realizat într-o cu totul altă manieră decât miniseria „Chernobyl”, care a captivat publicul din toată lumea, „Cernobîl, 1986” are în centrul său o tragedie puternică, o suită de radiografii ale suferinței, dar și ale solidarității omenești, care nu au cum să nu atingă privitorii.
Coborârea celor trei bărbați printre rămășițele reactorului, acolo unde, după cum spune un personaj, pare să ardă „focul iadului”, rămâne o scenă memorabilă și extrem de impresionantă.
Scenariul scris de Elena Ivanova și Alexei Kazakov nu aduce revelații de vreun fel, dar creează câțiva eroi cu care empatizăm, ca Alexei și Olga, dar și inginerul Valera (Filip Avdeev) sau tânăra doctoriță Dina (Ravshana Kurkova).
Până la urmă, realizarea, la atât de puțin timp după producția britanică, a unei versiuni venite chiar din locul cel mai afectat de tragedie, merită urmărită, fie și numai pentru că evocă impactul acestei catastrofe care continuă să aibă atâtea reverberații și astăzi.
„Cernobîl, 1986” / „Chernobyl: Abyss”, Rusia, 2021. R: Danila Kozlovski D: Danila Kozlovsky, Oksana Akinshina, Filipp Avdeev, Nikolay Kozak, Ravshana KurkovaIgor Chernevich, Pyotr Tereshchenko, Artur Beschastnyy, Samvel Tadevosian, Dmitry Matveyev, Aleksandr Alyabyev