Inceputul lunii ianuarie nu inseamna pentru toata lumea zapada, frig si oboseala de dupa sarbatori. Cateva sute de „smintiti” asteapta cu infrigurare, in fiecare an, sa-si puna pielea pe bat prin nisipurile Saharei. Printre cei care isi incearca fortele in raliul Dakar, cea mai cunoscuta competitie off-road din lume, legendarul Stephane Peterhansel, probabil cel mai complet pilot care s-a luat vreodata la tranta cu natura.
Matei Udrea
La 41 de ani, francezul a simtit gustul victoriei in aproape toate ipostazele sale. Tineretea zbuciumata si-a petrecut-o in saua motocicletei sale Yamaha, cu care a strabatut zeci de mii de kilometri prin deserturile Africii. Peterhansel a cucerit primul sau raliu Paris-Dakar in 1991. A urmat un sir fenomenal de succese in aceeasi cursa de pomina in 1992, 1993, 1995, 1997 si 1998.
Cele sase titluri obtinute in opt ani l-au lasat pe de-acum renumitul Peterhansel fara motivatie. A renuntat la prietena sa pe doua roti cu care spulberase orice concurenta la nivel mondial si, zgandarit de o noua provocare, a acceptat sa urce la volanul unei masini, pentru a se lua din nou la tranta cu dunele de nisip. Primul an, cel de acomodare, a fost anevoios, iar pilotul a simtit gustul esecului: locul sapte in 1999. Apoi a inceput ascensiunea: locul 2 in 2000 si, in sfarsit, din nou campion in 2001!
Campion in sa si la volan
Mirajul traseelor exotice nu i-a dat pace si Peterhansel a devenit, in scurt timp, expertul numarul unu in cursele off-road. Campion in Raliul Tunisiei si in Raliul Desertului din Emiratele Arabe Unite (2002), Locul trei in Raliul Paris-Dakar (2003) si, apoi, un lung sir de succese: din nou in Raliul Desertului (2003), Raliul Paris-Dakar (2004 si 2005), Raliul Tunisiei si Raliul Marocului (ambele in 2004).
Anul trecut, primul din 1979 in care cursa n-a mai plecat de la Paris, ci de la Lisabona, n-a fost unul fericit. Locul patru „scos” la final l-a indarjit pe Peterhansel. Anul acesta, veteranul se va contopi din nou cu bolidul sau si cu drumurile Africii, de care s-a indragostit pentru totdeauna. Masina lui Stephene va vedea iar tinuturile vesnic insorite ale Peninsulei Iberice, pentru a-si lua apoi avant peste Marea Mediterana, in stancosul Maroc. Pe langa caravanele beduinilor, pe malul Atlanticului, prin oceanul de nisip al periculoasei Sahare Occidentale, prin Mauritania si in inima Continetului Negru, Mali, spre a se cobori apoi, dupa 16 zile de goana nebuna, spre Dakar, capitala Senegalului. O cursa fascinanta, teribil de grea si uluitor de frumoasa, pe masura Francezului Ratacitor.

Urmărește-ne pe Google News