Homepage  / Disney Plus

Review. „Evadarea din sectă” sau infernul din inima pădurii

de Andreea Hentea,

Lansată recent de platforma Disney Plus, miniseria „Evadarea din sectă” / „The Clearing” (2023) prezintă tulburătoarea poveste a unor copii răpiți de membrii unui cult periculos și încercările prin care trece eroina sa, Freya Heywood (Teresa Palmer), pentru a împiedica un nou caz traumatizant.

Când o fetiță din localitatea în care trăiește este răpită, neliniștita Freya Heywood, o mamă singură, hiper-protectoare cu fiul ei, Billy (Flynn Wandin), retrăiește brusc coșmarurile propriei copilării. Femeia este silită să se confrunte cu membrii unei înspăimântătoare secte, care pândesc copiii în drumul lor spre școală și îi răpesc urcându-i cu forța într-o misterioasă dubă albă.

Ajunși la sediul membrilor sectei, o cabană din pădure, noile victime se trezesc în fața unui grup de copii cu părul platinat și cu un aer absent, care privesc supuși spre adulții care îi supraveghează, taciturna Hannah Wilczeck (Anna Lise Phillips) și soțul ei, Henrik (Eroll Shand), dar mai ales brutala mătușă Tamsin (Kate Mulvany). Toți îl ascultă pe influentul Dr. Bryce Latham (Guy Pearce) și o venerează pe misterioasa Adrienne (Miranda Otto), cea care a orchestrat totul, o prezență intangibilă care pretinde că este mama tuturor copiilor sechestrați acolo. Obligați la docilitate absolută, copiii nu au nicio șansă de scăpare, iar rarele încercări de revoltă le sunt înăbușite prin bătăi cu cureaua, suferințe de tot felul și administrare de LSD, menit „să le purifice mintea de păcate”.

O lume apăsătoare ca plumbul

Aceasta este premisa miniseriei cu opt episoade create de Matt Cameron și Elise McCredie, inspirată de romanul „In the Clearing”, de J.J. Pomare, apărut în 2019. Producția nu mizează pe alertețea acțiunii (fiind, de altfel, acuzată că este apatică pe alocuri), ci pe atmosfera terifiantă și pe elementele proprii genului horror. „Evadarea din sectă” face apel la culori reci și întunecate, la tăceri prelungite alternând cu sunete stridente, care „sparg” liniștea și este plasată în locuri izolate din pădure sau de la marginea orașului. Mai toate personajele au reacții bizare, multiplicate sugestiv de anxietățile nenumărate ale Freyei, personajul principal, ale cărei legături cu teribila sectă se dovedesc profunde și neliniștitoare. Secvența răpirii micii Sara (jucată de excelenta Lily LaTorre), o fetiță de opt ani, cu ajutorul lui Amy (Julia Savage), care are treisprezece ani și are misiunea de a o ademeni pe următoarea victimă, apasă deliberat pe elementele clasice care îi creează coșmaruri oricărui părinte: deturnarea copilului aflat în drum spre casă, urcarea în dubă și tăierea oricărui contact cu exteriorul.

Realitate versus ficțiune

Deși la începutul acestei povești care pendulează între trecut și prezent, între realitate și coșmar, se specifică faptul că „Nu trebuie asociată cu evenimente reale”, se pare că miniseria este inspirată parțial de adevăratul cult australian cunoscut sub numele de „Familia”, o organizație solid finanțată condusă de Anne Hamilton-Byrne, o fostă profesoară de yoga. Complexul condus de ea a fost percheziționat în 1987, iar copiii și adolescenții sechestrați acolo au povestit despre abuzuri și control al minții, inclusiv prin administrarea unor doze masive de LSD. Hamilton-Byrne pretindea că este mama tuturor, profitând de legile de adopție mai permisive ale Australiei din acea perioadă.

Pe Teresa Palmer o știm din rolul puternicei vrăjitoare Diana Bishop, protagonista serialului „Cartea pierdută a vrăjitoarelor”, disponibil la HBO Max, dar actrița e familiarizată cu rolurile cu o componentă sumbră. Ea a jucat eroine care supraviețuiau unei apocalipse zombie („Warm Bodies”), se luptau cu spirite rele („Lights Out”) sau, de asemenea, cu o sechestrare fioroasă („Berlin Syndrome”). Ea a declarat despre rolul de aici: „Amy s-a aflat în iad și s-a întors și este o supraviețuitoare. Ce mi-a plăcut la ea când am citit scenariul a fost că are atât de multe trăsături, atât de multe nuanțe. Poate fi atât de curajoasă, dar și înnebunită de groază, poate fi nesigură, apoi foarte puternică. E un personaj complex și foarte uman, iar povestea lasă loc pentru ca toate aceste trăsături să coexiste”. Pentru a putea reda atmosfera îngrozitoare întreținută în interiorul fioroasei secte, actrița s-a documentat făcând cercetări despre cultul existent în realitate și vizionând documentare celebre, precum „Wild, Wild Country”.

La rândul ei, Miranda Otto („Stăpânul inelelor: Întoarcerea regelui”, „Cazurile lui Miss Fisher”), interpreta lui Adrienne, a povestit: „Mi-am construit personajul bazându-mă pe tipuri diferite de lideri de cult. Nu m-am referit la vreo persoană anume, ci am strâns informații din multe zone diferite și apoi am apelat la propria imaginație”.

Urmărește-ne pe Google News

Lasă-ne emailul tău ca să-ți trimitem zilnic cele mai importante articole scrise de jurnaliștii TVMANIA

Abonează-te