Homepage  / Cinema

Review. „Oameni de treabă”, un altfel de film românesc

5

de Andreea Hentea,

Plasată într-un sat de pe lângă Botoșani unde aparent nu se întâmplă nimic, povestea din noul film românesc „Oameni de treabă” ne rezervă un ton, o atmosferă și o dezvoltare scenaristică surprinzătoare, care ne captează interesul și ne fac să ne implicăm cu totul în jocul propus de film.

Debutul filmului se petrece lent, rezonând perfect cu apatia personajului Ilie, polițistul satului, care pare doar să stea la soare, să lase timpul să curgă și să viseze la o livadă numai a lui, pe care să o cumpere cu banii obținuți dintr-o vânzare improbabilă. Ușor-ușor evenimentele se precipită însă, iar bucolicul sat devine, pe nesimțite, arena unor conflicte surde, inițial doar sugerate, care răbufnesc când și când dintr-un subteran neliniștitor.

Apariția în sat a tânărului polițist Vali (Anghel Damian), convins că va reuși să schimbe ceva în viața sătenilor, prezența tinerei și atrăgătoarei Cristina (Crina Semciuc), care aprinde imaginația multor bărbați, o crimă înfăptuită la ceas de seară, apariția unui procuror la fața locului și pericolul care plutește în aer par să-l lase pe apaticul Ilie la fel de indiferent ca până atunci. Și totuși, ni se pregătesc multe surprize…

oameni-de-treaba-foto-4Icon photoVEZI  GALERIA FOTOPOZA  1 / 5

Distribuția susține perfect povestea

Una dintre marile reușite ale filmului este jocul extraordinar de natural și concentrat al lui Iulian Postelnicu, un recital actoricesc care definește întreaga poveste.

Acesta îl interpretează în mare formă pe polițistul Ilie, atent la toate subtilele straturi și transformări ale unui personaj contrariant, schimbător și ambiguu, cum nu prea vedem des în filmul românesc. Interacțiunile sale cu primarul satului, jucat sclipitor de Vasile Muraru (la aceeași cotă înaltă cu polițistul din „Neidentificat” și cu tatăl din „Cea mai fericită fată din lume”), subterfugiile acestuia și tonul insidios, șerpesc, prin care vrea să-și impună puterea absolută asupra a tot ce mișcă în sat, reprezintă un spectacol în sine, într-o poveste în care tensiunile se acumulează încet, dar sigur, crescând electrizant spre final.

Cu o distribuție excelentă, o atmosferă puternic conturată și un final imposibil de uitat, „Oameni de treabă” reprezintă un thriller captivant, din care nu lipsesc accentele de comedie neagră, și unul dintre filmele eveniment ale acestui an cinematografic.

Ce spun realizatorii

„Chiar dacă povestea e tristă, e spusă cu umor. E parte din România prezentului, nu neapărat din rural. Cred că se întâmplă același lucru, la altă scară, și în urban. E parte din mentalitatea poporului român și nu doar din prezent, ci de secole”, spune regizorul Paul Negoescu.

„Ilie face pe prostul și preferă să fie privit astfel. Și celorlalți le convine chestia asta și tocmai din acest motiv nu l-a confruntat nimeni până acum. Tuturor le-a convenit poziționarea asta a lui, iar el evident că vede, dar îi este mult mai confortabil să ignore atâta vreme cât nu se întâmplă ceva dramatic, cât nu e afectat, cât chestia asta îi servește”, spune și actorul Iulian Postelnicu despre personajul memorabil pe care ni-l oferă aici.

De azi, filmul rulează în toată țara

Distins recent cu Marele premiu „Golden Atlas” la festivalul Internațional de Film de la Arras (Franța) și Premiul pentru cea mai bună interpretare la Festivalul Internațional de Film de la Cottbus (Germania) acordat actorului Iulian Postelnicu, „Oameni de treabă” a avut premiera internațională la Festivalul de Film de la Sarajevo, a fost selectat în peste 17 festivaluri, iar din 25 noiembrie se va vedea în 44 de cinematografe din 23 de orașe.

O: Oameni de treabă, România, 2022 R: Paul Negoescu D: Iulian Postelnicu, Vasile Muraru, Anghel Damian, Crina Semciuc, Daniel Busuioc, Oana Tudor, Vitalie Bichir.