Homepage  / HBO

Review Spy/Master, serial HBO Max: Șah mat la dictator

de Andreea Hentea,

Din 19 mai, HBO Max ne propune excepționalul serial „Spy / Master”, foarte apreciat în februarie, la Festivalul de la Berlin, unde au fost prezentate în premieră primele două episoade. Citiți aici cronica acestei povești care urmărește nu doar fuga spectaculoasă în America a unui ofițer de rang înalt din Europa de Est, ci conturează cu forță natura extrem de dură a dictaturii ceaușiste.

În vara anului 1978, ofițerul Victor Godeanu (Alec Secăreanu), mâna dreaptă a lui Nicolae Ceaușescu, este însărcinat să plece la Bonn, pentru a conduce negocierile dintr-un program secret prin care etnicii germani din România erau tranzacționați către Germania Federală contra unor milioane de mărci.

Scârbit de acțiunile regimului și amenințat de inamicii din contraspionajul românesc, Godeanu riscă tot și decide să fugă în America, ajutat de Frank Jackson (Parker Sawyers) un american de la ambasada SUA în Germania, pe fondul negocierilor de pace egipteano-israeliene purtate de președintele Carter la Camp David.

Decizia lui Godeanu declanșează toate mecanismele infernale ale regimului. Ceaușescu are crize de furie, șeful serviciului de contraspionaj, Mircea (Laurențiu Bănescu), și cea mai bună agentă a sa, Carmen (Ana Ularu), pornesc pe urmele lui Godeanu, iar familia lui Godeanu este în mare pericol. Aceasta este premisa ambițioasei povești din „Spy / Master”, care se inspiră parțial dintr-un caz real care a zguduit, la vremea respectivă, regimul ceaușist (fuga generalului Ion Mihai Pacepa în Statele Unite, în iulie 1978), adăugându-i numeroase elemente de ficțiune. Serialul nu își propune să urmărească fidel adevărul istoric, ci pune accentul pe tensiunea și dramatismul care ajung la cote maxime pe măsură ce povestea înaintează.

Mai mult decât un thriller cu spioni

Remarcabilă la acest thriller inteligent, cu șase episoade, este și complexitatea relațiilor pe care le surprinde. Scenariul scris de Kirsten Peters și Adina Sădeanu nu se rezumă doar la acțiunea alertă (impecabil construită, de altfel), care implică urmăriri, case conspirative și răsturnări de situație, ci reușește să reconstituie și fundalul crunt al acestor înfruntări letale.

Ceea ce ne tulbură, deopotrivă, la această poveste captivantă este devoalarea fără menajamente a esenței dure a unui regim gata să zdrobească fără îndurare orice opozant. Climatul de suspiciune, amenințare, minciună, lingușire și paranoia din jurul cuplului Ceaușescu este captat cu expresivitate (scena vânătorii de urși este una dintre cele elocvente), denunțând mecanismele abuzive prin care acesta se menținea la putere.

Periculoasa beție a puterii

Povestea lui Victor Godeanu, cu toate compromisurile și riscurile sale, este construită veridic de regizorul Christopher Smith („Alex Rider”), dezvăluind resorturile acestei spectaculoase acțiuni și natura personajelor implicate în ea. Victor Godeanu, agenții de la contraspionajul românesc și ai tuturor serviciilor implicate se suspectează între ei și se lovesc pe la spate, într-un periculos carusel al fricii, beției de putere și secretomaniei. Începând cu charismaticul Alec Secăreanu, care nuanțează precis acțiunile și motivațiile lui Victor Godeanu, și cu mereu inspirata Ana Ularu, care face din imbatabila agentă Carmen un personaj de neuitat, întreaga distribuție funcționează fără cusur, construind un tablou convingător al unei epoci a minciunii și a imposturii.

Amenințarea e amplificată decisiv de prezența celor două personaje cheie ale regimului: Nicolae Ceaușescu (Claudiu Bleonț) și Elena Ceaușescu (Elvira Deatcu). Cei doi actori dau un adevărat recital, arătându-și notoriile personaje în toată intimitatea lor grotescă. Ei trec de la familiaritate la arțag posmorât, de la lăcomie și curiozitate mahalagească la suspiciune, paranoia, furie și cruzime fără margini, expunând o gamă de stări și umori care reprezintă un spectacol în sine. Alături de ei, în serial îi mai vedem pe Svenja Jung, Iulian Postelnicu, Aidan McArdle, Nico Mirallegro, Andreea Vasile, Alexandra Bob, Mido Hamada și Amira El Sayed.

Impresionanta imagine semnată de Ben Wheeler și Ádám Fillenz, scenografia și costumele fidele epocii contribuie substanțial la reușita evocării unei epoci apăsătoare și tulburi, ale cărei fantome nu încetează să ne bântuie la atâția ani de la răsunătoarea sa prăbușire.

Ana Ularu, din nou memorabilă

Ana Ularu

Iată ce a spus renumita actriță despre „Spy / Master”, într-un interviu acordat în exclusivitate: „Sunt fericită și mândră de acest serial, e ceva absolut nemaivăzut în România. De la felul în care arată la construcția meticuloasă și inteligentă a poveștii și suspansului, la micile detalii de thriller care mă încântă, personal. Ce e inedit și fabulos la serial e faptul că vorbește despre cercurile interne «înalte» ale dictatorului, despre putreziciunea acelei lumi ascunse publicului larg până acum, despre secretele de stat și felul în care erau tratate și rezolvate situațiile problematice. E o poveste cu spioni, pur si simplu, cu agenții secrete, cu mici gadgeturi strecurate în buzunare și cu zâmbete false și trădări fatale”.