Rochii emblematice de ieri
Audrey Hepburn, întruchiparea atemporală a modei și stilului
Audrey Hepburn, William Holden, „Sabrina”, (1954)
Audrey Hepburn a rămas deopotrivă în istoria filmului și a modei cu ținutele ei de pe ecran, dar și din afara acestuia, posterele cu ea populând și azi dormitoarele adolescentelor din întreaga lume, care visează să-i semene. Trei filme nu pot lipsi însă din nicio rememorare a garderobei ei.
„Sabrina” (1954) – Deși ilustrul designer de modă Hubert de Givenchy, care a creat pentru întâia oară ținutele lui Audrey Hepburn, nu a fost trecut pe generic, filmul a marcat începutul unei prietenii și colaborări de o viață între actriță și creator.
Alături de grația înnăscută a lui Audrey Hepburn, veșmintele purtate de Sabrina, modesta adolescentă care revine de la Paris metamorfozată într-o femeie strălucitoare și stilată, au contribuit decisiv la reușita personajului. Filmul a câștigat Oscarul pentru costume, care i-a revenit legendarei creatoare Edith Head, creatoarea oficială a garderobei din „Sabrina”, deși membrii Academiei votaseră în special rochia neagră de cocktail atribuită lui Givenchy.
Audrey Hepburn, „Sabrina” 1954.
Edith Head nu a refuzat Oscarul, iar într-un interviu din 1974 a declarat că era responsabilă pentru crearea rochiilor, inspirându-se din câteva modele create de Givenchy care îi plăcuseră lui Audrey Hepburn, dar cărora le adusese schimbări importante. După moartea lui Edith Head, Givenchy a declarat că faimoasa rochie neagră de cocktail a Sabrinei a fost produsă la Paramount sub supravegherea lui Edith Head, dar a susținut că a fost creația sa. Respectiva rochie neagră a devenit o senzație în lumea modei după premiera filmului, iar decolteul său aparte a devenit cunoscut ca „decolteul Sabrina”.
„Mic dejun la Tiffany” / „Breakfast at Tiffany’s” (1961) – Eleganta Holly Golightly a cucerit nu doar lumea mondenă newyorkeză din povestea regizată de Blake Edwards, ci și publicul din întreaga lume.
Audrey Hepburn, „Breakfast at Tiffany’s” (1961)
Ținutele lui Audrey Hepburn au fost create din nou de Hubert de Givenchy, iar Edith Head a supervizat costumele din film. Rochia neagră pe care Audrey Hepburn a purtat-o pe tot parcursul filmului, schimbând doar accesoriile pentru a oferi fiecărei ținute un aspect diferit, a fost vândută cu 807.000 de dolari pe 4 decembrie 2006 de către casa de licitații Christie’s, din Londra, fiind a doua cea mai scumpă piesă legată de cinema vândută vreodată acolo.
„Breakfast at Tiffany’s”, Audrey Hepburn, 1961
„My Fair Lady” (1964) – Costumele fabuloase create de Cecil Beaton (care a creat și scenografia și a primit câte un Oscar pentru ambele) au desăvârșit apariția magnifică a lui Audrey Hepburn în chip de lady din înalta societate, după ce modesta florăreasă Eliza Doolittle fusese transformată de educația primită de la intransigentul profesor Higgins (Rex Harrison).
Audrey Hepburn, „My Fair Lady” , 1964
Marilyn Monroe, sex-simbolul absolut
Marilyn Monroe, eternul sex-simbol al ecranului, transforma în ținute frapante mai toate rochiile pe care le purta. Totuși, istoria filmului consemnează printre aparițiile ei cele mai celebre rochia albă plisată din „Șapte ani de căsnicie” / „The Seven Year Itch” (1955), în care vecinul ei, Richard Sherman (Tom Ewell), o visa în fanteziile sale.
Marilyn Monroe, „The Seven Year Itch” , 1954
Rochia creată de William Jack Travilla a fost vândută, de asemenea, la licitație, cu 4,6 milioane de dolari, în iunie 2011. Travilla a fost, de altfel, designerul care a creat costumele pentru opt dintre cele mai celebre filme ale actriței.
Printre acestea s-au aflat rochia roșie cu paiete, adânc despicată în față (purtată de duetul format din Marilyn Monroe și Jane Russell în „Domnii preferă blondele” / „Gentlemen Prefer Blondes”, din 1953 – foto Monroe și Russell 1 și 2), dar și rochia roz din satin cu o fundă uriașă la spate, purtată de Marilyn în același film și reprodusă de Madonna în celebrul său videoclip „Material Girl” (foto Monroe 3 și 4).
Marilyn Monroe and Jane Russell, „Gentlemen Prefer Blondes” 1953
Vivien Leigh, interpreta perfectă a lui Scarlett O’Hara
Exigentul designer de costume Walter Plunkett a avut o grijă extraordinară pentru fiecare detaliu al costumelor create pentru faimosul „Pe aripile vântului” / „Gone With The Wind” (1939). Fiecare costum feminin a fost prevăzut și cu lenjeria de corp proprie epocii, inclusiv faimoasele jupoane.
Gone with the Wind (1939), Vivien Leigh
Designerul a cercetat minuțios garderoba și lenjeria proprii perioadei 1845-1847, dinaintea Războiului Civil din America, insistând ca fiecare costum să fie recreat în toate detaliile, chiar și pentru costumele figuranților. Cu toate acestea, talentatul creator a fost recompensat cu Oscarul abia pentru costumele din „Un american la Paris” / „An American in Paris” (1951).
Clark Gable, Vivien Leigh
Rezultatele au fost pe măsură: Vivien Leigh – aleasă în rolul protagonistei Scarlett O’Hara după un casting care a antrenat mai toate actrițele celebre ale vremii – a fost o apariție de neuitat. Printre cele mai frumoase ținute din film au rămas: rochia albă de dantelă cu panglici de mătase verde smarald purtată la balul la care eroina își făcea debutul în societate (foto 1 și 2), rochia de catifea verde cu care Scarlett îl vizita pe Rhett Butler (Clark Gable) la închisoare (foto 3) și rochia bordó cu decolteu îndrăzneț pe care Scarlett o purta la balul familiei Hamilton.
Gone with the Wind (1939), Vivien Leigh
…și rochii irezistibile de azi
Cele 47 de ținute extravagante purtate de Emma Stone în filmul „Cruella”, lansat în cinematografe pe 4 iunie, ne-au reamintit că filmul nu și-a pierdut imaginația și dorința de-a crea ținute emblematice. Pentru „Cruella” (2021), designerul Jenny Beavan s-a inspirat inclusiv din creațiile lui Vivienne Westwood sau Alexander McQueen, construind o impresionantă Cruella îndrăzneață și contestatară, în versiune punk-rock.
Keira Knightley în „Remușcare” / „Atonement” (2007)
Memorabila rochie verde purtată de Keira Knightley la recepția care avea să schimbe destinul eroinei sale, Cecilia Tallis, din „Remușcare” / „Atonement”, a fost creată de designerul de costume Jacqueline Durran, care a primit o nominalizare la Oscar pentru costumele de aici. Designerul o mai îmbrăcase pe Keira Knightley în „Mândrie și prejudecată” / „Pride & Prejudice” (2005) și avea să mai colaboreze cu actrița la „Anna Karenina” (2012), film pentru costumele căruia a fost recompensată cu primul său Oscar (al doilea avea să-i revină lui Durran pentru „Fiicele doctorului March” / „Little Women”, din 2019).
Atonement (2007), Keira Knightley
Lily James în „Cenușăreasa” / „Cinderella” (2015)
Vaporoasa rochie albastră purtată de Cenușăreasa (Lily James) la balul de la palatul regal a fost creată de designerul de costume Sandy Powell, nominalizată la Oscar pentru costumele din această ecranizare plină de energie a celebrului basm, regizată de Kenneth Branagh. Designerul Sandy Powell a primit trei premii Oscar în cariera sa de până acum (pentru „Shakespeare îndrăgostit” / „Shakespeare in Love” – 1998, „Aviatorul” / „The Aviator” – 2004 și „Tânăra Victoria” / „The Young Victoria” – 2009) și alte douăsprezece nominalizări.
Richard Madden, Lily James, „Cinderella”, 2015
Emma Watson în „Frumoasa și Bestia” / „Beauty and the Beast” (2017)
Emma Watson
Varianta live-action a celebrului basm despre curajoasa Belle (Emma Watson) și iubirea ei care vede dincolo de înfățișarea respingătoare a Bestiei (Dan Stevens) a reprezentat o versiune cuceritoare a poveștii. Filmul regizat de Bill Condon a beneficiat nu doar de o distribuție excelentă și de muzica de neuitat a marelui Alan Menken, dar și de costumele spectaculoase semnate de aceeași Jacqueline Durran, care a fost nominalizată la Oscar și pentru ținutele create aici. Rochia galbenă purtată de Emma Watson la balul dat de Bestie în cinstea ei transformă secvența respectivă într-unul dintre cele mai reușite momente ale filmului.
Eva Green în „Casino Royale” (2006)
Casino Royale (2006), Eva Green
Eva Green a fost, probabil, cea mai rafinată dintre partenerele lui James Bond (aici, Daniel Craig), dintr-o serie hipercelebră pentru frumusețile afișate de-a lungul timpului. Apariția lui Vesper Lynd, eroina interpretată de ea, la cazinoul lui Le Chiffre (Mads Mikkelsen), va rămâne un moment special în istoria filmului. Rochia sa violet a fost creată de designerul Lindy Hemming, nominalizată inclusiv la un premiu Tony în 1983 pentru costumele din montarea piesei „Totul e bine când se sfârșește cu bine”.
Jane Seymour în „Undeva, cândva” / „Somewhere in Time” (1980)
Rolul strălucitoarei actrițe de teatru Elise McKenna rămâne, probabil, cea mai spectaculoasă apariție din longeviva carieră a frumoasei și talentatei Jane Seymour. Chiar dacă pelicula nu a întrunit doar aprecierile criticilor, costumele lui Jane Seymour au fost de-a dreptul remarcabile, aducându-i o nominalizare la Oscar în 1981 creatorului lor, Jean-Pierre Dorléac, un designer reputat pentru talentul său. Rudă cu celebrele actrițe Catherine Deneuve și Françoise Dorléac, acesta a fost recunoscut în istoria filmului pentru viziunea sa în materie de costume. Cariera sa prolifică a cuprins, de-a lungul timpului, creații pentru lungmetraje, televiziune, teatru, videoclipuri rock și modă de înaltă clasă.