Nominalizat la premiul pentru Cel mai bun scenariu al unui serial dramatic, la Festivalul de Film de la Göteborg, serialul „Avocatul” / „Advokaten” (2018) dezvoltă teme multiple și are numeroase atuuri de partea sa.
Conflictul se declanșează în momentul în care doi copii, Frank (Myles Williams) și Sara (Sonja Lapidus Martines-Conde), asistă îngroziți la asasinarea părinților lor cu ajutorul unei mașini-capcană.
Acțiunea ajunge apoi peste ani, în prezent, când îi vedem pe tânărul Frank Nordling (Alexander Karim), devenit un avocat foarte talentat, și pe sora lui, curajoasa Sara Khalil (Malin Buska), polițistă în cadrul Brigăzii Anti-Drog. După cum lesne ne dăm seama, cei doi frați, deși realizați profesional, duc cu ei, în continuare, trauma trecutului, iar ceea ce îi animă pe amândoi este dorința de a-și răzbuna părinții.
Hotărâți să afle adevărul despre uciderea acestora, ei intră într-un război ale cărui dimensiuni nu le intuiesc cu puternicul traficant Thomas Waldman (Thomas Bo Larsen) și cu acoliții săi.
Din momentul în care Frank se infiltrează la firma de avocatură care îl apără pe Waldman, iar Sara începe să cerceteze o pistă care o duce spre un transport masiv de droguri, lucrurile se complică infinit, iar cei doi frați se trezesc acționând sub acoperire, singuri împotriva tuturor.
La hotarul dintre acțiuni și sentimente
Creat de Mikael Newihl („Black Widows”), Jens Lapidus („Snabba Cash”), Hans Rosenfeldt („Bron”) și Michael Hjort („A Man Called Ove”), serialul „Avocatul” se dezvoltă, treptat, pe mai multe paliere, introducând în poveste, pe lângă suspans și dramatism, motivații psihologice interesante, care ne fac să empatizăm spontan cu eroii. În buna tradiție a producțiilor nordice, „Avocatul” are suspans, duritate și numeroase accente noir, însă totul este îmbogățit la nivel dramatic de povestea celor doi frați care vor să facă dreptate, urmăriți de trecutul lor atât de dureros.
Tocmai dimensiunea morală este cea care ne determină să ne atașăm de personaje și să ne intereseze parcursul lor.
Publicul a sesizat perfect această componentă aparte a poveștii din „Avocatul”, serialul devenind cea mai vizionată producție dintre toate cele difuzate pe platformele din Suedia, Danemarca și Finlanda.
La credibilitatea producției contribuie mult experiența îndelungată ca avocat specializat în dreptul penal a lui Jens Lapidus, unul dintre creatorii săi. Cazurile expuse aici, deși tangențial aduse în discuție, reprezintă momente care dau rotunjime întregului și conturează mai ales portretul convingătorului Frank Nordling, avocatul care trebuie să mențină echilibrul între loialitatea față de profesie și scopul pe care îl urmărește după ce se infiltrează printre traficanți periculoși.
Printre date, dosare și acțiuni concrete, care implică strângeri de probe și proceduri polițienești, subterfugii juridice și măsuri niciodată suficiente pentru protecția martorilor, scenariul nu neglijează nicio clipă emoțiile care corelează personajele.
Există aici o întreagă rețea de legături afective, în special între părinți și copii. De la cei doi frați rămași orfani de la o vârstă fragedă, în amintirile cărora părinții revin constant, la polițista Sara, care împarte custodia fiului ei, Liam (Matteus Törnros), cu fostul soț (Shebly Niavarani) și chiar la rebelul infractor Brian (Peder Thomas Pedersen), care se gândește la copilul lui în cele mai crunte momente, ori la împietritul Thomas Waldman, atașat doar de fiica lui, Therese (Sara Hjort Ditlevsen), toți pun deasupra intereselor și chiar supraviețuirii lor iubirea pentru copii. În acest carusel de neoprit al grijii părintești, al vinovățiilor și amenințărilor, povestea din „Avocatul” se metamorfozează într-o dramă existențială tulburătoare, care nu-și pierde însă suspansul și suflul narativ.
Câteva prezențe memorabile
Una dintre acele producții de acțiune care alocă o parte considerabilă dezvoltării personajelor, „Avocatul” le prilejuiește apariții memorabile unora dintre cei mai talentați actori ai spațiului nordic, chiar și în cazul rolurilor de mai mică întindere.
Îl vedem aici, în rolul crudului Thomas Waldman, pe Thomas Bo Larsen, unul dintre cei mai importanți actori danezi. Unul dintre favoriții marelui regizor Thomas Vinterberg, care l-a distribuit în numeroase filme, printre care celebrele „Vânătoarea” / „The Hunt” (2012) și „Încă un rând” / „Another Round” (2020), acesta portretizează un interlop neclintit, bogat și influent, ale cărui acțiuni motivează toate complicatele mecanisme ale poveștii.
O prezență interesantă este și Johannes Lassen, pe care l-am văzut recent în rolul curajosului ofițer de poliție Philip Nørgaard din serialul „Ostatici în subteran” (disponibil, de asemenea, la Focus Sat TV). Unul dintre cei mai apreciați actori danezi de film, televiziune și teatru (în 2020 a jucat rolul principal din montarea scenică a spectacolului muzical de mare succes „The Bodyguard”), el schimbă aici total registrul față de serialul menționat, interpretându-l pe Markos, executantul lui Walden, un criminal care nu se dă înapoi de la nimic pentru a-i elimina pe cei incomozi pentru șeful lui.
Lassen reușește să-și extragă personajul dintre clișeele genului, oferindu-i câteva nuanțe surprinzătoare, la fel cum se întâmplă și cu colega lui din „Ostatici în subteran”, Sara Hjort Ditlevsen, aici în rolul vulnerabilei Therese Waldman.
Încărcătura dramatică se află însă, în mare măsură, pe umerii lui Alexander Karim, interpretul lui Frank, și ai lui Malin Buska, interpreta Sarei. Născut în Suedia și provenind dintr-o familie cu încă doi cineaști (frații săi, regizorii Osmond Karim și Baker Karim), actorul îi oferă nenumărate nuanțe abilului Frank, capabil să construiască pledoarii complicate, să disimuleze orice tresărire în fața adversarilor săi și să-și apere sora până în pânzele albe, dar nu să-și înfrunte demonii proprii.
De credibilitatea sa depinde semnificativ reușita serialului, iar Frank chiar e construit ca un personaj care oferă mereu surprize, seduce și neliniștește deopotrivă.
Replica lui feminină, Sara, este și ea șlefuită inteligent de Malin Buska, din trăiri contrastante, slăbiciuni și intransigențe care o fac umană și credibilă pe eroina ei, și ea traumatizată decisiv în copilărie. Actrița suedeză ne-a impresionat deja puternic cu rolul din drama biografică „Regina Kristina” / „The Girl King” (2015), regizată de Mika Kaurismäki.
Cu toate aceste reușite de partea sa, menținând inspirat echilibrul între ritm și resorturi psihologice ale personajelor, „Avocatul” descrie expresiv atmosfera din mediile în care este plasat, oferind – în cele zece episoade ale primului sezon și în cele opt ale sezonului doi, transmise consecutiv de Focus Sat TV – un tablou lucid al numeroaselor breșe ale lumii contemporane.
Cele două sezoane ale serialului „Avocatul”vor intra în biblioteca VOD din Aplicația Focus Sat, alături de numeroase alte seriale europene de succes producție Canal+ Original, printre care se numeră „Ultimele pantere”, „Posedare”, „Regele Varșoviei” „Planeta celor singuri”, „Pro și contra”, „Paris Police 1900”, „Baron Noir”, „Pedagogul”, „ZeroZeroZero”, „Moscow Noir”, „Nox”, „Secretul celor cinci”, „Ai încredere în mine”, „Ostatici în subteran”, „Ani și ani”, „Klangor”, „Spirala crimei”precum și sute de alte filme din catalogul FilmBox OnDemand, documentare National Geographic și History ș.a.
Cei care nu sunt încă clienți Focus Sat pot testa gratuit timp de 7 zile Aplicația Focus Sat.
VEZI GALERIA FOTOPOZA 1 / 9