Homepage  / Timp liber

De ce nu trebuie să ratezi musical-ul “Idolul și Ion Anapoda”, cu regretații Leopoldina Bălănuță și Dinu Manolache

De ce nu trebuie să ratezi musical-ul “Idolul și Ion Anapoda”, cu regretații Leopoldina Bălănuță și Dinu Manolache

de Doinel Tronaru,

Pe timp de vară, teatrul TV este o opțiune, iar weekendul acesta, pe TVR 3, poate fi văzut musical-ul “Idolul și Ion Anapoda”, după G.M. Zamfirescu, cu marea actriță Leopoldina Bălănuță în distribuție. Tot aici, pentru săptămâna viitoare, se pregătește o premieră: “Ursul”, după A.P. Cehov.

Ca de obicei, cei mai “harnici” în acest gen de producții sunt cei de pe TVR 3, care prezintă atât spectacole vechi, clasice, cât și producții noi, cum e premiera Teatrului Coquette de săptămâna viitoare. Principalul punct de atracție al acestor spectacole este prezența în distribuție a marilor și regretaților actori, veritabili “monștri sacri”.

Astfel, duminica aceasta Teatrul Național de Televiziune (sub egida căruia sunt difuzate aceste producții) prezintă musicalul “Idolul și Ion Anapoda”, realizat în anul 1991, imediat după căderea comunismului, cu regretații Leopoldina Bălănuță și Dinu Manolache în distribuție.

Musicalul “Idolul și Ion Anapoda”, după G.M. Zamfirescu, adaptarea și regia: Constantin Dicu, este difuzat pe TVR 3, duminică 22 iulie, de la ora 15.50.

Iată trei motive pentru care, în pofida vremii caniculare și a după-amiezelor de saună, merită să stai cu ochii lipiți de televizor și să vizionezi acest spectacol.

1. În primul rând, textul clasic al dramaturgului G.M. Zamfirescu, chiar dacă acesta poate nu mai e atât de cunoscut în prezent. George Mihail Zamfirescu (1898-1939) este identificat în literatura română mai ales ca un scriitor al periferiei, al “mahalalei”, aceasta în primul rând datorită romanului său “Maidanul cu dragoste” (1933), care se dorea debutul unui ciclu epic intitulat “Bariera”.

Şi cea mai cunoscută piesă a dramaturgului, “Domnișoara Nastasia” (1927), este dedicată, însă, “periferiei”, dramelor mahalalei bucureștene. Piesa a fost montată foarte des în teatrele românești și a prilejuit numeroase creații actoricești, de-a lungul vremii. Ecranizarea piesei din 1965, regizată de Francisc Munteanu, îi avea în distribuție pe Ion Dichiseanu, în rolul lui Vulpașin, și pe Irina Ionescu, în rolul Nastasiei, și era intitulată… “Dincolo de barieră”.

Zamfirescu este inițiatorul, în literatura română, pe urmele lui Mihail Sorbul (“Patima roșie” și “Dezertorul”), a ceea ce s-ar putea numi “comedia tragică”. Cealaltă piesă foarte cunoscută a dramaturgului este acest “Idolul și Ion Anapoda” (1935), care, iată, își păstrează forța de fascinație până astăzi.

Încetat din viață prematur, la 40 de ani, cu puțin înainte de începerea războiului, G.M. Zamfirescu a fost tatăl actriței Raluca Zamfirescu (1924-2008), timp de 60 de ani actriță a Teatrului Național din București, soția regizorului și profesorului Ion Cojar.

2. Spectacolul de pe TVR 3 nu este o simplă transpunere a textului clasic, ci este un musical, ceea ce asigură un punct de atracție în plus. Ilustrația muzicală este semnată de Dani Constantin, iar textele îi aparțin lui Octavian Sava, reputat textier al vremii.

Aproape identificat cu teatrul TV, regizorul Constantin Dicu (născut în 1939, 83 de ani în prezent) a făcut “treabă bună”, în acel îndepărtat acum 1991, reușind una dintre producțiile de referință ale Teatrului Național de Televiziune.

Idolul şi Ion Anapoda, o temă actuală şi universal valabilă – doi bărbaţi iubesc aceeaşi fată. De aici porneşte comedia tristă despre o lume în care normalitatea devine, la întâlnirea cu ceilalţi, anormalitate. În căutarea fericirii, înţelegerii şi a sufletului pereche, Ion Anapoda pare anapoda într-o lume în care termeni ca prietenia, dialogul sau devotamentul şi-au pierdut încărcătura reală. Bărbatul va trăi drama izolării şi a ignorării”, sună prezentarea spectacolului făcută de TVR.

3. Evident, principalul motiv de vizionare a unor astfel de producții este prezența în distribuție a marilor și legendarilor actori, unii dintre ei deja plecați dintre noi, așa-numiții “monștri sacri”. Astfel, în “Idolul și Ion Anapoda”, îi putem admira pe Leopoldina Bălănuță, Dinu Manolache sau Mitică Popescu.

Leopoldina Bălănuță (1934-1998) a fost probabil cea mai mare tragediană pe care-au avut-o ecranul și scena românești (de neuitat rămâne interpretarea ei ca Fefeleaga în filmul “Nunta de piatră”, în regia lui Mircea Veroiu, dar și multe alte roluri, în teatru și film), dar aici o putem vedea într-un rol mai comic și mai degajat.

Actor cu un destin tragic, Dinu Manolache (1955-1998) s-a stins din viață la doar 43 de ani (în urma unei insuficiențe respiratorii), în același an cu Leopoldina Bălănuță. Se poate spune că “Idolul și Ion Anapoda” este oarecum “în familie”, pentru că Leopoldina Bălănuță a fost căsătorită cu actorul Mitică Popescu (născut în 1936), aflat și el în distribuție, începând din anul 1977.

Fiica actriței Rodica Negrea și a lui Dinu Manolache este actrița Ilinca Manolache (născută în august 1985, 36 de ani), foarte apreciată în prezent. Distribuția musicalului este completată de: Manuela Ciucur, Dana Dembinski, Şerban Celea, Dorin Varga, Valeriu Arnăutu și copilul Iulian Marinescu.

Ce se mai dă la Teatrul TV

Pentru săptămâna viitoare, Teatrul Național de Televiziune de pe TVR 3 pregătește o premieră: “Ursul”, de A.P. Cehov, producție a Teatrului Coquette. Nu e chiar o premieră absolută, pentru că cu acest spectacol s-a deschis stagiunea 2019 a programului Teatru în TVR, de unde acesta este preluat, dar este o premieră din punctul de vedere al difuzării pe TV. Regia este semnată de Ruxandra Bălașu, iar în distribuție îi găsim pe: Marius Bodochi, Ruxandra Bălașu și Gabriel Costan.

“Piesa spune povestea tinerei văduve Popova, cu ochi alunecoşi şi gropiţe în obraji, care îşi trăieşte doliul cu mare devotament, până într-o zi când în casa ei dă buzna un creditor furios venit să recupereze o datorie. Acesta pare să nu se înduplece de nicio sensibilitate feminină şi decide să nu se urnească până nu are câştig de cauză. Tânăra domniţă nu numai că nu îi dă banii, dar îl şi provoacă la duel. Ce poate ieşi dintr-o asemenea situaţie complicată? Cu siguranţă, o comedie de bună calitate”, sună prezentarea Teatrului Coquette.


Urmărește-ne pe Google News

Lasă-ne emailul tău ca să-ți trimitem zilnic cele mai importante articole scrise de jurnaliștii TVMANIA

Abonează-te
buton