Homepage  / Timp liber

TIFF 2022: 10 zile, 20 de locații, sute de proiecții. Directorul artistic Mihai Chirilov ne-a spus ce nu trebuie ratat la festivalul clujean

TIFF 2022: 10 zile, 20 de locații, sute de proiecții. Directorul artistic Mihai Chirilov ne-a spus ce nu trebuie ratat la festivalul clujean

de Mioara Tronaru,

Festivalul Internațional de Film Transilvania 2022 va avea loc în perioada în perioada 17 – 26 iunie 2022, în Cluj-Napoca. Este prima ediție în care TIFF-ul revine la parametrii normali de dinainte de pandemie, adică fără restricții, fără spații între scaune și fără măști.

Pe ultima sută de metri înainte de deschidere, directorul artistic al festivalului și cel prin ale cărui „mâini” trec toate filmele, documentarele și evenimentele încă de la prima ediție, Mihai Chirilov, și-a făcut un pic de timp pentru TVmania pentru a selecta pentru cititorii noștri șapte lucruri pe care nu ar trebui să ratăm la cea de-a 21-a ediție a maratonului cinematografic clujean.

„Căpitanul Volkonogov a scăpat”

Titlul original: Kapitan Volkonogov bezhal

Producție: Rusia-Franța-Estonia, 2021

Sinopsis: URSS, 1938. Stalin face epurări chiar printre oamenii lui. Agenții Serviciului Național de Securitate, NKVD, care implementează represiunea sunt ei înșiși arestați și executați. Un căpitan zelos al NKVD, Fiodor Volkonogov își dă seama că este pe lista celor condamnați și evadează. În fuga sa, va încerca să-și ispășească greșelile obținând iertare de la familiile victimelor sale.

Mihai Chirilov: „În plin regim de teroare stalinistă, un agent al Serviciului Național de Securitate însărcinat cu anihilarea elementelor potențial retrograde se răzvrătește împotriva sistemului și devine ținta unei vânători contracronometru pe străzile Leningradului. Combinație de «Minority Report», Dostoievski și filmele din seria «Bourne», acest pasionant thriller politic (proiectat la Veneția în 2021) vorbește nu doar despre colaboraționism, remușcare, vinovăție și (im)posibilitatea ispășirii, cât mai ales despre pericolele și ororile oricărui regim totalitar pentru care nu contează că «acum ești inocent de vreme ce mai târziu poți fi vinovat»”.

Trailer:

„Atlantis”

Titlul original: Atlantide

Producție: Italia-Franța-SUA, 2021

Sinopsis: Daniele, un fan al curselor de bărci clandestine, locuiește pe o insulă de la marginea lagunei venețiene.

Mihai Chirilov: „Deși a fost etichetat ca documentar (și nominalizat, ca atare, la Oscarurile italiene), cel de-al doilea film al artistului vizual Yuri Ancarani este un hibrid perplexant și fascinant despre Veneția așa cum nu ați văzut-o niciodată, undeva pe muchia dintre hedonism și decrepitudine. Perplexant pentru că așteptările standard pe care publicul le are de la un documentar sunt permanent contrazise, culminând cu ceea ce pentru puriștii genului ar putea trece drept blasfemie. Fascinant pentru că, dincolo de splendoarea imaginilor și universul tinerilor protagoniști pasionați de bărcile cu motor, Veneția se transformă la final, printr-un simplu truc vizual, în misteriosul continent din titlu”.

Trailer:

„Orbul care n-a vrut să vadă Titanic”

Titlul original: Sokea mies joka ei halunnut nähdä Titanicia

Producție: Finlanda, 2021

Sinopsis: Toată lumea are nevoie de iubire. Inclusiv Jaakko, care este blocat într-un scaun cu rotile. Iubirea lui Jaakko este Sirpa. Nu s-au întâlnit niciodată în viața reală, dar prin internet se văd în fiecare zi. Când Sirpa află niște vești proaste despre sănătatea ei, Jaakko se hotărăște imediat să meargă să o vadă. Nu e cea mai ușoară decizie, deoarece Jaakko este orb și paralizat de la piept în jos.

Mihai Chirilov: „Nu, titlul nu e o metaforă. Filmul finlandezului Teemu Nikki chiar despre asta e: un orb, cu scleroză în plăci, care, deși are o imensă colecție de casete video, nu a văzut niciodată melodrama lui James Cameron. Maladia l-a țintuit pe viață într-un scaun cu rotile, dar nu i-a avariat simțul umorului (dimpotrivă!) și nici nu l-a împiedicat să aibă o relație online cu o femeie din alt oraș, la rândul ei bolnavă – asta până când scenariul decide, motivat, să-l scoată din casă, singur-singurel, în încercarea disperată de a ajunge la ea. Deși nu-l vedem decât pe erou în cadru, restul fiind în ceață, aventura care urmează este o probă cu obstacole absolut frisonantă, deși nu lipsită de umor negru, iar singurul efect special folosit, mai impresionant decât tot CGI-ul din «Titanic», este însuși actorul din rolul principal, care suferă de aceeași boală ca personajul. Premiul publicului la Veneția 2021”.

Trailer:

„Nu lăsa urme”

Titlul original: Zeby nie bylo sladów

Producție: Polonia-Cehia-Franța, 2021

Sinopsis: În 1983, Polonia comunistă este zguduită de cazul elevului de liceu Grzegorz Przemyk, care este omorât în bătaie de poliție. Singurul martor al bătăii devine inamicul numărul unu al statului.

Mihai Chirilov: „Propunerea Poloniei la Oscarul pentru film străin reconstituie în detaliu o pagină neagră și controversată din istoria țării: uciderea unui tânăr de 18 ani de către Miliția comunistă în 1983 și încercarea oficialilor de a mușamaliza tragedia în ciuda tuturor evidențelor. Proiectat în competiție la Veneția în 2021, «Nu lăsa urme» e genul de film care te umple de furie împotriva regimurilor autoritare în stare de orice pentru a-și salva pielea: lansarea de fake news, găsirea unor țapi ispășitori, intimidarea martorilor, corupție generalizată și manipularea flagrantă a aparatului de justiție. Deși pune în discuție un subiect la ordinea zilei cum este brutalitatea poliției, adevăratul cap de acuzare al acestui devastator denunț cinematografic este putregaiul instituțional al oricărui sistem care strivește, fără niciun scrupul, integritatea individuală a celor pe care, în fapt, ar trebui să-i apere”.

Trailer:

„Filmul din balcon”

Titlul original: Film balkonowy

Producție: Polonia, 2021

Sinopsis: Compusă din conversațiile pe care regizorul le poartă cu oameni care trec pe stradă, sub balconul apartamentului său din Varșovia, fiecare poveste din „Filmul din balcon” este unică. Toate împreună, creează un autoportret al vieții contemporane.

Mihai Chirilov: „De regulă, documentariștii ies în lume în căutare de subiecte. E ceea ce a făcut până acum și polonezul Paweł Łoziński, mai puțin cu acest film extrem de special, una dintre surprizele acestei ediții de TIFF: a așteptat frumos acasă, așteptând ca lumea să vină la el, oferindu-i un subiect pe tavă. Timp de un an, el i-a filmat cu camera fixă pe cei care au trecut pe sub balconul apartamentului său din Varșovia, a intrat în dialog cu ei, iar rezultatul e pe cât de intimist, pe atât de expansiv. Interlocutorii sunt fie timizi, fie vorbăreți, ba chiar avizi să apară într-un film, și pe nesimțite aceste conversații despre aparent nimic se coagulează într-un portret caleidoscopic, amuzant, atașant, angoasant, despre tot ce înseamnă viața și lumea în care trăim astăzi”.

Trailer:

„Nosferatu”

Titlul original: Nosferatu, eine Symphonie des Grauens

Producție: Germania, 1922

Sinopsis: În 1838, Thomas Hutter, un agent imobiliar, își părăsește tânăra soție pentru a merge la castelul contelui Orlok, din Carpați. Acolo, Hutter descoperă că nobilul este de fapt vampirul Nosferatu și cade victimă mușcăturilor acestuia. Contele pleacă din castel într-un sicriu plin cu pământ și se mută în noua sa locuință, situată vizavi de cea a lui Hutter și a soției sale. TIFF-ul sărbătorește printr-o proiecție specială cei 100 de ani de la lansarea filmului.

Mihai Chirilov: „Muzica e la mare preț la această ediție, fie că-s gig-urile de fiecare seară de la Muzeul de Artă dedicate trupelor emergente sau tradiționalele cineconcerte care mariază filmul (un clasic polonez mut sau un documentar despre aselenizare) cu o coloană sonoră live (că e electro sau jazz). Cel mai aproape de atmosfera de festival de muzică se anunță a fi show-urile lui Eliades Ochoa (ultimul mohican în viață al legendarei trupe Buena Vista Social Club) și cel al trupei cult ucrainiene DakhaBrakha. Cu adevărat de neratat este însă desfăsurarea de forțe de la Bonțida prilejuită de centenarul capodoperei horror «Nosferatu», cu mega-orchestră și soundtrack special compus de über-talentata Simona Strungaru.

Trailer:

„Totul pentru o stea Michelin”

Titlul original: Smagen af sult

Producție: Danemarca, 2021

Sinopsis: Un cuplu sacrifică totul pentru a obține cea mai mare distincție posibilă în lumea culinară, o stea Michelin.

Mihai Chirilov: „Încă de la prima apariție în programul TIFF-ului, secțiunea paralelă Film Food (inspirată de evenimente similare de la Festivalul din Berlin sau San Sebastian, care combină arta culinară cu filmul) își epuizează biletele în timp record. Un motiv în plus să vă rezervați din timp un loc la oricare dintre evenimentele gastro-cinematografice de la această ediție. Conceptul e simplu: o proiecție-aperitiv cu un film salivant dedicat bucătăriilor de pretutindeni urmată de o cină sofisticată elaborată de un chef cu renume local și inspirată de universul culinar al filmului. Recomandarea mea merge înspre dramedia romantică daneză «Totul pentru o stea Michelin», în care un cuplu sacrifică aproape totul (inclusiv echilibrul afectiv al propriei relații) pentru a obține mult râvnitul calificativ din titlu”.

Trailer:

Urmărește-ne pe Google News

Lasă-ne emailul tău ca să-ți trimitem zilnic cele mai importante articole scrise de jurnaliștii TVMANIA

Abonează-te
buton