Muzică clasică și prelucrări în stil jazz ale unor celebre piese românești se împletesc într-un program accesibil tuturor – de la Mozart la Johann Strauss-fiul și Dmitri Șostakovici, acele lucrări muzicale pe care toți le-am fredonat cândva sau pe care le-am ales să ne însoțească zilnic, ca sonerii de apel ale telefoanelor mobile. Realizatorii matinalului Radio România Muzical, Andreea Chiselev și Liviu Pețu, vor fi prezentatorii concertului.
Este primul eveniment de o asemenea anvergură care implică o orchestră simfonică, într-un mall bucureștean; ParkLake pregătește o adevărată sală de concert în aer liber, cu sute de scaune și prosecco pentru spectatori, un eveniment menit să arate că muzica clasică este pentru toți și pe toți ne poate face mai buni. Intrarea publicului este liberă.
,,Este important să ne facem timp pentru cultură, întrucât cultura ne inspiră și ne aduce un strop de culoare în cotidian. Vrem să oferim ocazia unui număr cât mai mare de oameni să descopere magia muzicii clasice”, au declarat reprezentanții ParkLake Shopping Center.
Sub deviza “Muzică clasică pentru toți”, Radio România Muzical poate fi ascultat 24 ore din 24, pe frecvențele 97.6 și 104.8 FM, live online la www.romania-muzical.ro. Din 10 septembrie 2018, Radio România Muzical propune noi emisiuni; în fiecare dimineață, ascultătorii au întâlnire cu Andreea Chiselev și Liviu Pețu, realizatorii matinalului “Musica viva”, perfect pentru nervii întinși în trafic din marile orașe.
Orchestra de Cameră Radio
Orchestra de Studio, precursoarea actualei Orchestre de Cameră Radio, a fost înființată în anul 1947.
În peste 30 de stagiuni, acest ansamblu a îmbinat activitatea de realizare în studio a înregistrărilor speciale destinate transmisiilor radio, cu prezenţa pe podiumul de concert. Prin varietatea repertoriului abordat (baroc, clasicism, muzica sec. XX etc.) şi prin cooptarea de solişti instrumentişti sau vocali, Orchestra de Studio a Radiodifuziunii Române a evoluat calitativ oferind emisiunilor muzicale numeroase titluri. Desigur, meritul aparţine în egală măsură maeştrilor aflaţi la pupitrul dirijoral: Constantin Silvestri, Mendi Rodan, Constantin Bobescu, Carol Litvin, Ludovic Bács.
Din 1990, Orchestra de Studio s-a transformat în Orchestra de Cameră Radio.
Cu o stagiune permanentă de concerte şi înregistrări, acest ansamblu este o prezenţă activă şi atractivă în viaţa muzicală românească. Concertele susţinute la Sala Radio, în deplasări în ţară sau turneele în străinătate s-au constituit în adevărate evenimente muzicale. Succesul festivalurilor Bach-250, Haydn, Schubertiada, Mozart – 250, Händel & Haydn, cele cinci ediţii ale Festivalului Internaţional de Chitară, Festivalul Internaţional de Bandoneon şi Acordeon, Festivalul Seri cu orgă la Sala Radio, nu ar fi fost posibile fără contribuţia deosebită a Orchestrei de Cameră Radio.
Numeroasele lucrări înregistrate, multe în primă audiţie absolută, dintre care o parte fixate pe CD-uri, completează imaginea activităţii acestui ansamblu muzical. De numele Orchestrei de Cameră Radio este legată monumentala realizare a Integralei concertelor pentru pian şi orchestră de W.A. Mozart, în versiunea interpretativă a pianistei Dana Borşan, un eveniment discografic în premieră absolută în istoria muzicii româneşti.
Repertoriul specific al formaţiei s-a axat şi pe promovarea unor lucrări mai puţin cunoscute, în primă audiţie românească, oferta diversă şi interesantă fiind unul dintre punctele de atracţie pentru publicul meloman. La aceasta se adaugă şi o bogată reprezentare a muzicii româneşti.
La faima ansamblului, de-a lungul istoriei sale de peste jumătate de secol, au contribuit aproape toţi dirijorii români importanţi, precum şi maeştrii ce fac parte din elita vieţii muzicale internaţionale: Horia Andreescu, Enrique Garcia Asensio, Marco Balderi, Gabriel Bebeşelea, Jean Pierre Berlingen, Francois Xavier Bilger, Robert Bokor, Amaury du Closel, Iosif Conta, Peter Csaba, Lawrence Foster, Christopher Wareen Green, Leonid Grin, Tetsuji Honna, I.Ionescu-Galati, Cristian Mandeal, Camil Marinescu, Paul Meyer, Milen Nachev, Thomas Rösner, Roberto Salvalaio, Deja Savic, Gerd Schaller, Tiberiu Soare, Ralf Sochaczewsky, Neil Thomson, Gian Luigi Zampieri, Jin Wang ş.a.
S-a remarcat prezenţa unor solişti români de prestigiu din ţară şi din străinătate: Cristina Anghelescu, Dana Borşan, Dana Ciocârlie, Viorica Cortez, Ileana Cotrubaş, George Crăsnaru, Ruxandra Donose, Teodora Gheorghiu, Valentin Gheorghiu, Daniel Goiţi, Dan Grigore, Nicolae Herlea, Dan Iordăchescu, Silvia Marcovici, Mihaela Martin, Horia Mihail, Eugenia Moldoveanu, Mariana Nicolesco, Adina Niţescu, Aurelian Octav Popa, Liviu Prunaru, Ion Ivan Roncea, Eugen Sârbu, Georgeta Stoleriu, Răzvan Suma, Eduard Tumagian, Alexandru Tomescu, Mihaela Ursuleasa, Lory Wallfsch, Bogdan Zvorişteanu, ş.a.
Se cuvin menţionate şi numele unor importanţi oaspeţi străini: Emanuel Abbühl, Dmitri Alexeev, Yossi Arnheim, Claudi Arimany, Pierre-Yves Artaud, Brigitte Balley, Igor Bezrodnii, Gabriel Bianco, Daniel Blumenthal, Vladimir Bunin, Grace Bumbry, Marc Coppey, Costas Cotsiolis, Christopher Czaya-Sager, Aniello Desiderio, Richard Galliano, Lorenzo Gatto, Elina Garanča, David Grimal, Rivka Golani, Natalia Gutman, Monique Haas, Barbara Hendricks, Patricia Kopatchinskaja, Elisabeth Leonskaja, Misha Maisky, Carlo Marchione, Dominique Merlet, Alexis Mouzourakis, Vasso Papandoniou, Michel Portal, Susana Prieto, Hiroko Sakagami, Peter Soave, Pavel Steidl, Gerhard Reichenbach, Katia Ricciarelli, Michael Roll, Laura Vukobratovic, Andreas von Wagenheim, Sonia Wieder Atherton ş.a.
Promovarea tinerilor dirijori şi interpreţi români face parte din strategia de management a acestei orchestre constituite, la rândul său, preponderent din valoroşi tineri muzicieni.
Turneele peste hotare în Rusia, Ucraina, Austria, Spania, Franţa, Italia, Japonia, Grecia, Cipru, Germania, Coreea de Sud, înregistrările pe discuri, filmele de televiziune, participările la ediţiile Festivalului Internaţional George Enescu, ale Festivalului Săptămâna Internaţională a Muzicii Noi au fost apreciate de public și presa de specialitate.
Irina Sârbu
În funcție de repertoriul pe care îl abordează, Irina Sârbu își modelează vocea cu un timbru aparte, ușor de recunoscut, și își conduce imaginația improvizatorică în numeroase direcții, fiecare spectaculoasă în felul ei. Jazz-ul domină și își lasă amprenta asupra fiecărei melodii de la „Route 66” la „C’est si bon”, de la „One note samba” la „Ciocîrlia” și „Hora staccato”, de la melodica amplă și intens susținută a creației românești interbelice de genul „Zaraza” la percuția vocală care explodează imprevizibil, luminoasă și colorată ca un foc de artificii pe cel mai recent album al solistei – „Șapte Scări” – alături de ETHNOTIC Project. Prin ceea ce face cu talentul ei bine lucrat în mulți ani de studii de specialitate, Irina Sârbu se impune puternic în fața publicului și rămâne definitiv fixată în memorie. Datorită originalității și manierei de a prelucra melodiile devenite clasice sau de a cânta vocal într-un mod original și unic teme instrumetale din folclorul românesc, valoarea vocalistei este unanim recunoscută. A concertat atât în țară cât și în străinătate – New York, Washington, Paris, Atena, Madrid, Viena, Veneția, Bruxelles, Praga, Lisabona, Stockholm, Ierusalim, Milano – în recitaluri de club sau la festivaluri naționale și internaționale de jazz. Curioasă, într-o permanentă căutare de nou (deși îndragostită iremediabil de jazz-ul clasic), Irina Sârbu oferă mereu publicului programe interesante și originale.
Constantin Adrian Grigore
În perioada studiilor urmate în ţară, apoi în Polonia la Academia de Muzică „Karol Lipinski”, dirijorul Constantin Grigore a beneficiat de îndrumarea unor maeştri recunoscuţi ai dirijatului: Horia Andreescu, Petru Andriesei, Ilarion Ionescu-Galati și dirijorul polonez Marek Pijarowski.
Constantin Grigore s-a perfecționat printr-un stagiu de asistență la Rundfunk Sinfonieorchester Berlin (2011) sub îndrumarea maestrului Marek Janowski și ulterior (2012) la Bayerische Rundfunk şi Munchner Philharmoniker, unde a participat la repetițiile și concertele susținute de Mariss Jansons, Bernard Haitink, Alain Gilbert, Paavo Jarvi, Lawrence Foster sau Vasily Petrenko, în paralel participând şi la cursurile de fenomenologie susţinute de Konrad von Abel.
Constantin Adrian Grigore a susţinut concerte la pupitrul unor orchestre importante, atât din ţară (Orchestra Simfonica a Filarmonicii “George Enescu”, Orchestra de Cameră Radio, Orchestra Națională Radio, Filarmonica de Stat “Moldova” din Iași, Filarmonica “Ion Dumitrescu” – Rm. Vâlcea, Filarmonica “Paul Constantinescu” din Ploiești, Filarmonica de Stat din Piteşti, Filarmonica de Stat din Sibiu, Filarmonica de Stat din Oradea, Orchestra Teatrului “Nae Leonard” din Galaţi, Orchestra Teatrului de Opera și Balet “Oleg Danovski”, Orchestra Teatrului Naţional de Operetă și Musical din Bucureşti) cât şi de peste hotare (Polonia – Orchestra de Cameră „R-20” din Wroclaw, Filarmonica din Kielce, Orchestra Naţională de Cameră a Republicii Moldova sau Filarmonica “Serghei Lunchevici” din Chișinău).
De asemenea, este unul din membrii fondatori și dirijorul orchestrei de cameră “Camerata Regală”, cu care a susținut numeroase concerte în România, dar și în Albania, Republica Moldova sau Polonia, iar în ianuarie 2016 a fost invitat de către Institutul Cultural Român, să susțină un concert la pupitrul Cameratei Regale, în MozartSaal din Konzerthaus Viena.
În anul 2017 a fost invitat la pupitrul Filarmonicii Regale din Liege, unde a susținut o serie de 7 concerte în Liege (Sala Filarmonicii), Bruxelles (Bozar), Ath, Ottignes și Namur.
Constantin Adrian Grigore a colaborat cu soliști de renume ai scenei muzicale precum Florin Croitoru, Rebekka Hartmann, Nicolae Licaret, Daniel Podlovschi, Gabriel Croitoru, Florin Ionescu Galați, Ilian Garnet, Aura Twarowska, Teodor Ilincai, Cristian Mogosan, Irina Iordachescu, Sergi Gimenez Carreras, Sorina Munteanu, Iulia Merca, Katarzyna Dondalska, Stefan Ignat, Ana Maria Donose, Cristina Anghelescu, Ioana Cristina Goicea, Raluca Ouatu, Tina Munteanu, Horea Haplea, Ingmar Anthony Lazar, Cristian Sandrin, Ioana Ilie, Laura Nicorescu, Anna Mirescu, Natalia Konik, Wictor Kociuban, Piotr Banasic, Alessandro Safina sau Corul National de Camera Madrigal.
Constantin Grigore a primit numeroase premii şi distincţii – ca șef de promoţie al UNMB, premiul fundaţiei „Fraţii Bucovineni” (2006), premiul I la concursul de interpretare „Garabet Avachian”, semifinalist la Concursul de Dirijat “Jeunesses Musicales Bucuresti” – ediția 2010, precum şi diverse diplome acordate de Guvernul României pentru colaborarea şi coordonarea a numeroase proiecte culturale. A colaborat cu instituţii de prestigiu ca Ministerul Culturii şi Cultelor din România, Artexim sau ICR Varşovia.
În prezent, Constantin Grigore este dirijorul principal al Orchestrei Camerata Regală.