Iar la noi, TVR 2 va difuza săptămânal „Integrala Chaplin”, între 17 mai şi 12 iulie, de la ora 19.30: cele mai reprezentative 10 lungmetraje ale actorului (din totalul de 13), pe care acesta le-a şi scris şi regizat. Fiecare va fi prefaţat de o prezentare de 3-5 minute, susţinută de nume cunoscute ale culturii româneşti.
Debutul ciclului TVR 2 va fi marcat în 10 mai, de la ora 18.30, de o dezbatere moderată de criticul de film Manuela Cernat, cu participarea actorilor Rodica Mandache, Claudiu Bleonţ şi Marius Manole. Întâlnirea va puncta momentele reprezentative ale creaţiei actoriceşti marca Chaplin şi vor fi însoţite de imagini din filmele care l-au făcut celebru. Dezbaterea va fi urmată de difuzarea în premieră a documentarului produs în Franţa, în 2013: „Chaplin şi micul vagabond” („HOW CHAPLIN BECAME THE TRAMP”). În regia lui Serge Bromberg şi Eric Lange, documentarul retrasează povestea carierei lui Chaplin, succesul acestuia – care nu ţine cont de epoci sau de mode – şi analizează universalitatea unui erou care ne încântă şi ne înduioşează de generaţii întregi.
Mai jos, citiţi mai multe despre fiecare dintre cele 10 titluri importante din cariera lui Chaplin.
„LUMINILE ORAŞULUI” (17 mai). Filmul „City Lights” (1931) deschide „Integrala Chaplin”. În film, Charlot se îndrăgosteşte de o florăreasă oarbă, pe care vrea să o ajute să-şi recapete vederea. Comedia a fost cel mai mare efort din cariera lui Chaplin: a lucrat la ea 2 ani şi 8 luni, filmând timp de 190 de zile. Şi a fost un film mut realizat într-o vreme când sonorul schimba regulile la Hollywood, iar Chaplin insista să păstreze universalitatea mută a Vagabondului său prin ignorarea noii mode. Actorul a creat şi coloana sonoră a peliculei, iar la premiera din Los Angeles a participat şi Albert Einstein.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=0DNPkwbWv74[/youtube]
„PICIUL” şi „CIRCUL” (24 mai). „The Kid” (1921) e povestea unui geamgiu sărac, care găseşte un nou-născut abandonat (Jackie Coogan) şi îl creşte ca pe copilul său. După câţiva ani, copilul îşi regăseşte mama, care a devenit între timp o actriţă cunoscută şi admirată. „Piciul” a fost primul lungmetraj regizat de Chaplin.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=nTlUxNzt5Kw[/youtube]
În „The Circus” (1928), Charlot se pripăşeşte pe lângă o trupă de circ; acest film i-a adus primul Oscar din carieră, unul onorific, pentru versatilitatea de care a dat dovadă ca regizor, scenarist, actor şi producător al peliculei. În timpul filmărilor la „Circul”, actorul divorţa cu scandal de a doua lui soţie, actriţa Lita Grey, iar avocaţii acesteia doreau să-i distrugă reputaţia.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=FdTX59ARFWk[/youtube]
„PARIZIANCA” (31 mai). „A woman of Paris: A Drama of Fate” e un film din 1923 despre Marie Saint-Clair (Edna Purviance) şi Jean Millet (Carl Miller), care decid să fugă împreună şi să se căsătorească. Dar Jean e reţinut în ultimul moment şi Marie se crede părăsită, aşa că pleacă singură la Paris, unde devine amanta unui bogat afacerist. Un an mai târziu, foştii logodnici se întâlnesc întâmplător. După 70 de producţii în care jucase în fiecare scenă, Chaplin a scris şi regizat acum o peliculă în care apare doar câteva secunde: e un angajat al gării.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=20pZujWcsjg[/youtube]
„GOANA DUPĂ AUR” (7 iunie). Filmul „The Gold Rush” (1925) e o comedie despre un vagabond care caută aur în Alaska şi aici descoperă dragostea în persoana Georgiei (Georgia Hale). Înainte de a începe lucrul, aflat în căutarea unei noi protagoniste, a redescoperit-o pe Lillita MacMurray (cu care lucrase la „Piciul”, când fata avea 12 ani), a botezat-o Lita Grey şi i-a dat un rol micuţ în film. În paralel, Chaplin a început o relaţie cu fata de 16 ani, care la şase luni de la începerea filmărilor a descoperit că e însărcinată. Astfel, Chaplin a fost nevoit să se însoare cu ea.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=nt-_DXC-aik[/youtube]
„TIMPURI NOI” (14 iunie). „Modern Times” (1936) este ultimul ultimul film în care Chaplin interpretează personajul Charlot. Acesta e un angajat la o uzină, într-o lume ultra-industrializată, şi se luptă cu o linie de asamblare care pare să aibă o voinţă proprie. Ideile din film sunt rezultatul propriilor concluzii trase de actor în legătură cu economia şi idealismul utopic al distribuţiei egale de avere, după un turneu de 18 luni prin Europa.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=Ekwbgtp1_Vg[/youtube]
„DICTATORUL” (21 iunie). Este primul film în întregime sonor al lui Chaplin, în care nu mai este Charlot, ci dictatorul ţării fictive Tomania, Adenoid Hinkel, şi bărbierul evreu amnezic care îi seamănă perfect şi cu care, inevitabil, acesta este confundat. „The Great Dictator” (1940) este o satiră la adresa fascismului, iar Chaplin s-a folosit de „reputaţia” lui falsă de evreu pentru a-l lua în râs pe Adolf Hitler.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=yypR80BLEo4[/youtube]
„DOMNUL VERDOUX” (28 iunie). „Monsieur Verdoux” (1947) este povestea titularului domn (jucat de Chaplin), un tip aparent paşnic şi sensibil, care e – de fapt – un odios criminal în serie: se căsătoreşte cu femei bogate, pe care apoi le ucide, pentru a le moşteni averea. Ideea i-a fost sugerată lui Chaplin de Orson Welles (i-a şi plătit acestuia 5.000 de dolari pentru ea) şi are la bază viaţa ucigaşului francez Henri Désiré Landru (executat în 1922).
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=rFHXLQlPUpo[/youtube]
„UN REGE LA NEW YORK” (5 iulie). „A King in New York” (1957) e povestea regelui Shahdov (Chaplin), care fuge la New York după ce în ţara lui izbucneşte o revoluţie. Aici, pentru a-şi câştiga existenţa, se vede nevoit să apară în emisiuni TV. Chaplin (care avea acum aproape 70 de ani) vorbeşte aici despre paranoia şi intoleranţa politică din SUA în timpul Războiului Rece, pe care le-a trăit pe propria piele.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=IWz1JjYQYz4[/youtube]
„LUMINILE RAMPEI” (12 iulie, ora 19.30). Drama „Limelight” (1952) este povestea unui bătrân actor de music hall, Calvero (Chaplin), care salvează o tânără balerină aflată în pragul sinuciderii şi învaţă alături de ea să aibă încredere în viaţă. Punctul culminant al filmului rămâne duetul lui Chaplin cu singurul său rival în materie de comedie, Buster Keaton.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=3U8KKaRkSi4[/youtube]